Urban Waite: Pelon rajalla

Phil Hunt asuu lähellä vuoria, Kanadan ja USA:n rajalla. Hän viettää hiljaista elämää ja kasvattaa hevosia elääkseen. Elanto on tiukassa ja joskus Hunt salakuljettaa hevosillaan huumeita rajan yli. Hän on varovainen ja tietää, että ei ole ainoa. Hän tietää myös, mitä on vankeus. Hunt sai tuomion ryöstön yhteydessä tehdystä taposta yli 20 vuotta sitten, eikä asia jätä häntä rauhaan. Tappaja hän ei ole, vaikka ei kaidan tien kulkijakaan.

Tämä keikka on erilainen: hänelle lähetetään kaveriksi nuori mies, joka ei osaa ratsastaa eikä tunnu tietävän mistään mitään. Lusinut tämäkin on ja siksi hänet on joko pakotettu tai maksettu mukaan. Mikään ei kuitenkaan suju siten kuin pitäisi ja tapahtumat alkavat vyöryä omaa latuaan. Kloppi joutuu pidätetyksi ja ennen kuin ehtii puhua sanaakaan kuulusteluissa, hänet tapetaan. Kukaan pienessä sellissä ei tietenkään kuullut eikä nähnyt mitään. Nyt Hunt on todella liemessä.

Alkaa hillitön takaa-ajo, jossa Huntin perässä on paikallinen sheriffi Drake. Lisäksi häntä jahtaa huumepomojen värväämä, täysin psykopaattinen palkkamurhaaja Grady. Mukaan sotkeutuu aina vain enemmän Huntille tuttuja ja tuntemattomia ihmisiä. Hurja ja villi pakomatka saa Huntin, mutta myös Draken tekemään tiliä menneisyytensä kanssa. Samalla paljastuu koko huumebisneksen maailmanlaajuisuus, sen sairas karuus ja välinpitämättömyys muiden elämästä.

Hunt on takaa-ajettu, välillä hän ajaa itse takaa murhaajaa ja sieppaajaa. Lopulta hänen on kohdattava omat piinaajansa silmästä silmään – sekä henkisesti että fyysisesti. Kuka onkaan jahtaamassa ja ketä? Kenet uhrataan huoletta ja kuka saa etuoikeuden elää?

Esikoiskirjailijalta erittäin hyvä jännäri, jossa riittää sekä toimintaa että ihmisten käyttäytymisen ja ajattelumallien miettimistä. Kirja toimii mainiosti, tyhjiä hetkiä ei jää ja kuvaukset ovat hyvin visuaalisia. Ihme on, jos tästä ei kohta olla tekemässä elokuvaa. Lisäksi taustatiedot ovat kohdallaan, seutu on kirjailijalle ilmeisen tuttua ja karu kauneus on lähes käsinkosketeltavaa.

Suosittelen, tämä lyhyt arvio ei kerro kaikkein tärkeimpiä asioita rakkaudesta, kiintymyksestä, lojaalisuudesta sekä useiden ihmishenkien pelastamisesta… Loppu on ehkä yllätyksellisempi kuin voisi odottaa. Karu, mutta omalla tavallaan kaunis kertomus, jos jännäristä näin uskaltaisi sanoa.