Astrid Lindgren: Peppi Pitkätossu karkuteillä

Vuonna 1970 julkaistiin elokuva Peppi Pitkätossu karkuteillä (“På rymmen med Pippi Långstrump”), joka on suunnilleen paras lastenelokuva ikinä. Lukemani samanniminen kirja pohjautuu kyseiseen elokuvaan: tarina on sama ja kuvitukseksi on valittu kohtauksia elokuvasta.

Tarinan ideana on se, kun Peppi keksii lähteä “karkumatkalle” Tommin ja Annikan kanssa. Sitten he kiertävät ympäriinsä ja tapaavat joitakin kiinnostavia ihmisiä ja eläimiä. Peppi keksii matkan aikana monenlaisia hullutuksia, esimerkiksi koskenlaskun tynnyrissä ja pienimuotoisen härkätaistelun.

Ei tästä voi muuta todeta kuin sen, että ihana kirja. Hyvästä elokuvasta on saatu tehtyä hyvä kirja. Tykkään kuvista niiden näyttämien ruotsalaisten maisemien takia. Erityisesti kaupunkikohtien kuvat Visbystä ovat mieleeni, kun tiedän kaupungin hyväksi paikaksi. Lisäksi täytyy kehua tarinaa, joka on eri tavalla seikkailullisempi kuin muut tavalliset Peppi-kirjat.

Luin tämän itse ruotsiksi, koska se sattui sillä kielellä 0lemaan omassa hyllyssä. Kirjan viimeisimmästä suomenkielisestä painoksesta on parikymmentä vuotta aikaa. Ihmiset siellä kustantamossa eivät näytä ymmärtävän hyvän päälle, kun uusintapainoksia ei ole näkynyt enää lisää…

Veera