Anna Perho: Pientä säätöä

Pientä säätöä

Anna Perho on juontaja, toimittaja ja suosittu kolumnisti, joka on kirjoituksissaan tarttunut humoristisella otteella naiseuden eri osa­-alueisiin. ”Suosittelen tätä kirjaa sinulle, jos olet tehnyt joskus jotain tyhmää”, hän kirjoittaa, ja Pientä säätöä ­-kirjan alkuosa sisältääkin ihan hauskoja muistelmia tekijänsä nuoruudenhairahduksista: on 9-­vuotiaan kiihkeää lähetystyötä kylän juopon pelastamiseksi, epämääräisiä bileitä au pair ­-vuotena New Yorkissa ja käytetyn auton ostoa Belgian mafialta. Lisäksi kirjassa käsitellään muun muassa äitiyttä ja perhettä sekä naistenlehtikielen ja sosiaalisen median kliseitä hyvästä elämästä ja naisen osasta.

Anna Perho on teksteissään rempseä ja topakka, ja siitä varmaan johtuu hänen suosionsa kolumnistinakin. Olen kuitenkin lukenut näitä kolumneja niin paljon, ettei Pientä säätöä tuonut oikein mitään uutta kuvaani hänestä, olkoonkin että kirja tarjosi muutaman nauruhetken oivalluksillaan. Olisiko kuitenkin ollut mielenkiintoisempaa koota yhdeksi kirjaksi hänen lehtikirjoituksensa, koska niissä hänen terävä kynänsä ja rehevä huumorinsa ovat minusta päässeet paremmin oikeuksiinsa?

Valitettavasti tämä kirja jätti minut vähän kylmäksi, mutta ensi kertaa Perhoon tutustuvalle se voisi olla hyvä ja hauska kokemus.