Tiina Kaarela: Puikkomaisterin sukkakirja

Puikkomaisterin sukkakirja

Neuleblogisti Tiina Kaarela alias Puikkomaisteri on omalla alallaan tunnettu tekijä, ja oli ilahduttavaa saada käsiinsä hänen kauniista sukkamalleistaan koottu kirja. Se sisältää toinen toistaan hykerryttävämpiä töitä, jotka on nimetty tekijälle läheisten ihmisten mukaan.

Kirjan alussa on annettu perusohjeita sukanneulonnasta ja huomioonotettavista tekijöistä, joista tärkein lienee langan valinta. Kaarelan ohjeissa käytetään usein käsinvärjättyjä lankoja, kuten vaikkapa Ilona Korhosen hurmaavia Handu­-sarjan tuotteita. Ne ovat tietysti kohtalaisen hintavia, mutta kirjoittaja toteaa, että ”halvalla ei hyvää saa lankakaupassakaan”, ja se pitänee paikkansa.

Ohjeissa on monenlaisia sukkia; enemmistö on etnissävyisiä kirjoneuleita, joihin ei helposti kyllästy, koska kuviot ovat omalla tavallaan niin klassisia. Malleissa löytyy sekä perinteisiä lyhyehköllä varrella varustettuja että pidempiä sukkia, ja lisäksi sitten muutamat sinänsä oikein kauniit ylipolvensukat, joiden käyttötapa on kyllä minulle jäänyt vähän hämäräksi, mutta enpä omistakaan minihameisiin sopivia sääriä… ­

Monimutkaiseltakaan näyttävät kuviot eivät välttämättä ole kovin vaikeita, koska niissä on yleensä käytetty vain kahta väriä kerrallaan. Ja ihanat värit ovatkin sitten tämän kirjan parasta antia, mikä johtuu varmasti osittain edellämainituista ihanista lankavalinnoista. Ehkäpä jotkut värisinfonioista olivat minun sovinnaiselle maulleni jopa vähän liian eksoottisia, mutta niitähän voi aina muokata oman mielensä mukaan.

Kaikella tavalla siis hyvä neulekirja, jonka uskon kuuluvan monen käsityöharrastajan toivelistalle.