Arne Dahl: Rajamaat

15-vuotias Ellen Savinger on siepattu. Sam Berger iskuryhmineen saa vinkin talosta, jossa tyttöä on mahdollisesti pidetty ja kidutettu. Pian Berger huomaa, että nyt ollaan tekemisissä äärimmäisen taitavan ja pirullisen pahan mielipuolen kanssa. Berger epäilee sarjamurhaajaa, mutta koska Savingerin ruumista ei löydy, eikä muihin hänen epäilemiinsä tapauksiin ole kuin aihetodisteita, hän ei poliisin sisällä saa juurikaan tukea kollegoiltaan. Ei ennen kuin mukaan astuu Molly Blom.

Bergerin omat traumaattiset muistot teini-iästä yhdistyvät turvallisuuspoliisin palveluksessa työskentelevän Molly Blomin muistoihin, ja molemmat huomaavat, että heidän on toimittava yhdessä väkivaltaisen hullun kiinniottamiseksi, vaikka ajatus yhteistyöstä on molemmille kovin vastentahtoinen. Rattaat on saatava pyörimään, aivan kuten tarkalleen viritetyssä kellokoneistossa!

A-ryhmästä tuttu Arne Dahl aloittaa Rajamailla uuden dekkarisarjan, jonka pääosissa ovat Sam Berger ja Molly Blom. Luvassa on melkoisia yllätyskäänteitä ja hyytävää jännitystä parhaaseen Nordic noir -tyyliin. Kovin paljoa enempää kirjan juonesta en viitsisi paljastaa. Dahlin tyyli on koukuttava: cliffhangereita piisaa, ja juuri kun itse meinaa alkaa ymmärtää jotain kokonaisuudesta, Dahl laittaa jotain ihan uutta ja oleellista mukaan. Pääjuoni, joka ilmeisesti jossain määrin jatkuu sarja seuraavissa osissa (joista toinen, Sisämaa, on jo ilmestynyt suomeksi), alkaa aueta vasta aivan kirjan viimeisillä sivuilla. Kuvio vaikuttaa varsin vainoharhaiselta, ja koska päähenkilöiden on muutenkin vaikea luottaa toisiinsa, voi jatkoltakin odottaa hurjaa menoa.

Kaikkiaan Rajamaat osoittautui laadukkaaksi jännäriksi, jossa riitti ihmettelemistä muutaman päivän dekkaritarpeiksi. Poikkeuksellisesti nautiskelin teoksen suurimmaksi osaksi äänikirjana, mikä sekin tuntui olevan hyvä ratkaisu. Jukka Pitkäsen luenta oli erinomaisen selkeää ja jännittävää. Suosittelen!