Tuija Lehtinen: Rakas Laura

Rakas Laura on Laura-tytöstä kertovan Tuija Lehtisen nuortenkirjasarjan toinen osa.

Kirjassa seurataan 14-vuotiaan Lauran normaalia elämää koulussa, kotona ja kavereitten kanssa. Tällainen arkirealismi on omaan makuuni, varsinkin kun kyseessä ei kuitenkaan ole mikään tylsä ja kaikkein tavallisin nuoren elämä. Laura pääsee esimerkiksi tutustumaan paikallisradioon ja isänsä mukana Onnenpyörän kuvauksiin televisioon. Toimintaa on kirjassa riittävästi eikä huumoriakaan ole kokonaan unohdettu. Ehkä parasta tässä on se, että mukana on useita erilaisia ja hyviä henkilöhahmoja.

Sarjaa sopii luettavaksi kaikille nuorille mitään erityisiä ikäsuosituksia laittamatta. Kirjoissa edetään yläasteen alusta lukion loppuun, joten se saa sarjan sopimaan eri-ikäisille lukijoille. Tämä on yksi niistä Lehtisen sarjoista, jota voin suositella luettavaksi myös pojille, vaikka päähenkilö onkin tyttö. Ainakin oma veljeni luki useamman näistä joskus 12–13-vuotiaana. Tosin heidän koulussaan ensimmäinen osa oli vaihtoehtona lukudiplomi-kirjalistalla ja antoi siten riittävän kimmokkeen kirjoihin tarttumiseen.

Tämä oli aikoinaan ensimmäinen (ja pitkään myös ainoa) Lehtisen nuortensarja, josta pidin oikeasti. Vanhemmat kirjat ovat tuntuneet koko ajan selvästi tylsemmiltä, uudemmista on sitten löytynyt lisää helmiä. Sitten kun Laura-kirjat on luettu, voi siirtyä vaikka Rebekka-sarjaan, jossa lähiöympäristö vaihtuu maaseutuun.

Veera