Kati Tervo: Rapsuta minua ja muita kirjoituksia

Rapsuta minua

Rapsuta minua on joukko pieniä tarinoita Kati Tervon elämästä. Ajatuksia arjesta ja juhlasta, vuodenajoista, luonnosta, perheestä. Muistellaan lapsuutta ja nuoruutta, käydään läpi elämän iloja ja murheita. Parisuhdekiemuroita, naiseutta ja äitiyttä. Monen naisen kohtalona on rintasyöpä ja siitäkin saadaan paloja.

Lukija saa välähdyksiä Tervojen perhe-elämästä. Näemme Jari Tervonkin ihan eri valossa. Silti tekstit eivät ole mitään paljastuskamaa vaan kivoja, raikkaita ja piristäviä pikku kertomuksia. Todella lyhyitä, koska jokainen tarina on noin parin sivun mittainen. Juuri sellainen koukuttava, että jokaisen jälkeen tulee olo, että vielä yksi ja sitten vielä yksi.

On helppo olla Kati Tervon kanssa monista asioista samaa mieltä ja vaikka ei olisikaan, niin tarinat on kerrottu sillä tavalla lupsakkaasti ja pilke silmäkulmassa, että ne ovat joka kerta elämyksiä, koski aihe mitä tahansa.

Samalla kun näitä rapsutuksia lukee, niissä olevat asiat luettuaan, alkaa pulpahdella omia muistoja esiin samoista aiheista. Vähän niin kuin keskustelisi Kati Tervon kanssa mökin kuistilla.

Melkoinen tilkkutäkki, jonka parissa viihtyy. Hieno kirja, johon aion palata!