Torben Munksgaard: Retrograd

Satiiri, jonka päähenkilö Henrik pistää koko elämänsä uusiksi ja alkaa nuortua, takautua entiselleen.

Avioliitto menee pieleen, työpaikkakin lähtee, mutta mitä siitä! Henrikin mielestä täällä eletään vain kerran. Sitäpaitsi avioliitto ja työ yliopiston amanuenssina ovat olleet kuvottavia rutiineja jo aikaisemminkin.

Hiukan säälittävän huvittava, satiirinen tarina siitä, mitä on olla keski-ikäinen tämän päivän Tanskassa. Henrikin ajatusmaailmakin nuortuu, samoin tuntuu maa ympärilläkin tekevän! En nyt sanoisi aina hauskaksi, mutta mielettömäksi ajatusleikiksi kyllä. Etsiikö Henrik menetettyä nuoruuttaan vai uutta sellaista, jää hieman epäselväksi.

Minä pidin tästä, vaikka osa onkin silkkaa juopottelua ja örinää, mieletöntä koheltamista ja nuoruuden etsintää. Suomessa tälle käyttäytymiselle on oma nimikin. Sehän on selkeä viidenkympin villitys, joka tälläkin miehellä on menossa. Antaa palaa, lukekaa pois! Tämä on lähellä äijäkirjaa, jos mikä =D