Rajaa Alsanea: Riadin tytöt

Riadin tytöt

Minua ovat jo kauan kiinnostaneet kirjat, jotka kuvaavat nykyajan naisten elämää islamilaisissa maissa. Niinpä tartuin tähänkin uutuuskirjaan innokkaasti, varsinkin, kun kirjaa on kuvattu sanoilla ”saudiarabialaista Sinkkuelämää”. Mielestäni tämä piti varsin hyvin paikkansa ja kirja lunasti lupaukset. Luvassa on sydäntä raastavaa rakkausdraamaa ja kulttuurishokkeja.

Kirja kertoo neljän parikymppisen ystävyksen, Michellen, Sadimin, Lamisin ja Gamran rakkauselämän kiemuroista. Tytöt unelmoivat rakkauden löytämisestä ja naimisiin menemisestä rakastamansa miehen kanssa vanhempien järjestämän avioliiton solmimisen sijaan. Matkassa on kuitenkin mutkia; miehet osoittautuvat petollisiksi ja pelkureiksi. Vaikka tunteet olisivat olleet vilpittömiä, miehet antavat periksi jos äiti ei pidäkään heidän sydämen valittuaan pojalleen sopivana vaimona.

Ikiaikaiset avioliittoperinteet jyräävät nuorten haaveet, koska niitä vastaan ei uskalleta kapinoida. Niinpä avioliitto voikin olla pelkkää kulissia, mies tapaa yhä rakastajatartaan solmittuaan vanhempiensa toivoman avioliiton ja avioliiton purkautumisen häpeä lankeaa pelkästään naiselle. On sallittua pyrkiä naisen sänkyyn jo ennen avioliittoa. Kuitenkin siihen suostuva nainen onkin huono eikä missään tapauksessa sopiva vaimoksi ja hänestä on tämän jälkeen heti hankkiuduttava eroon.

Kirjan tarina on kirjoitettu mielenkiintoisesti postituslistalle lähetettyjen viestien muotoon, ja välissä on esitetty myös kuvitteellisten lukijoiden kommentteja postauksista. Kommenttien voi hyvin uskoa kuvaavan tarinan herättämiä ajatuksia myös todellisuudessa Saudi-Arabiassa. Tarina kuvaa todenmukaisen tuntuisesti saudiarabialaisten naisten arkea ja rakkaushuolia, mutta tarinan tyttöjen yläluokkaisuus jää mietityttämään. Jos heillä on näin vaikeaa, köyhempien perheiden tytöillä lienee vielä vähemmän valinnanmahdollisuuksia rakkauselämänsä suhteen, sillä naisia käsitellään kuin kameleita markkinoilla.

Kiehtovaa kirjassa on myös se, että kirjoittaja itse on 26-vuotias saudiarabialainen nainen, joka opiskelee Yhdysvalloissa. Lukija jää helposti miettimään minkä osan tarinaa kirjailija on kokenut itse, mikä taas on ystävien elämästä nähtyä ja mikä täysin fiktiivistä. Itse pidin kirjasta todella paljon ja suosittelen sitä kaikille dramaattisella fiktiolla kevennetystä, värikkäästä kulttuuripaketista kiinnostuneille.