Agustina Bazterrica: Rotukarja

Pois tieltä, tofu ja nyhtökaura. Lihanhimon valtaama ihmiskunta ei halua korvikkeita, vaan aitoa asiaa. Valitettavasti tappava virus on tehnyt eläinperäisistä tuotteista vaarallisia ja kiellettyjä, joten nälän voi tyydyttää ainoastaan kaksijalkainen kanssaihminen. Onneksi ihmiskarjaa kasvatetaan ja tuotetaan nälkäisen yhteiskunnan pöytiin.

Agustina Bazterrican Rotukarjassa lihanpakkaamolla työskentelevä Marcos Tejo saa eräänä päivänä lahjaksi ”pään”, laatulihaksi luokitellun elävän naisen. Tejo suree kuollutta lastaan ja dementian kuihduttamaa isäänsä, eikä kykene tekemään naisesta itselleen paistia. Valinta johtaa muutokseen.

Rotukarjassa on useita varsin onnistuneen ahdistavia kohtauksia, joissa mässäillään tavalla tai toisella ihmiskarjan koettelemuksilla. Kirjan jälkeen ei nakkikeitto houkuttele. Rotukarja ei silti ole mikään vegaanin sotahuuto, vaan sen kyyninen terä kohdistuu ennen kaikkea ihmisluontoon: me kaikki olemme julmia hirviöitä, ja pyrkimyksemme ovat lopulta aina itsekkäitä.

Bazterrica luo Rotukarjassa painostavan mutta kuitenkin koukuttavan tunnelman. Kannibalistinen ja opportunistinen ihmiskunta porskuttaa eteenpäin, eikä kukaan tai mikään kykene pysäyttämään sitä. Itseäni jäi harmittamaan kuitenkin kirjan loppu: pidin sitä laiskana ja liian helppona. Einari Aaltosen suomennos on tehty huolella.

1. Oli kyllä hiukan erikoinen kirja mutta hyvällä tavalla. En ole tämän tyyppistä dystopia/kannibalismi kirjaa ennen lukenutkaan.

2. En ole tätä lukenut, mutta Kazuo Ishiguron Ole luonani aina on aiheeltaan tavallaan samantyyppinen. Siinä lapset kasvavat sisäoppilaitoksessa ja totuus paljastuu heille vähitellen. Syötäväksi heitä ei kylläkään kasvateta, vaan elintenluovuttajiksi. Hieno kirja.

3. Pitkästä aikaa romaani, joka tuli myös luettua. Loppuratkaisusta samaa mieltä, että lässähti kuin pannukakku. Pettymys ja ihmetys, koska siihen asti kaikki oli ”loogista” ja ymmärrettävää, sikäli kun kirjan erikoinen sisältö huomioiden se sitä voi olla.

Muutoin erittäin vaikuttava teos. Synkkä outo tunnelma kantoi loppuun asti. Mitä ilmeisimmin kirjailija tietää ja tuntee eläintehtailun ja eläinten julman kohtelun erittäin hyvin.

Kirjailijan on täytynyt purkaa näkemäänsä ja tietämäänsä tuskaa eläinten kohtelusta kirjaansa. Tällaisia kohtauksia, jotka hyvin selkeästi kertovat, mitä eläimille tehdään ei peruslihansyöjän kynästä olisi voinut koskaan syntyä, koska harva heistä on perillä niistä lukuisista tavoista, miten eläimiä kohdellaan viihteen, huvin, ajankulun, julmuuden, lihan ja maidon, nahan yms. vuoksi.

Mielenkiintoisesti on löytänyt kirjaansa näkökulman, millä tavalla saa ihmiset ehkä miettimään, että voidaanko näin todella tehdä eläimille. Valitettavasti voidaan ja pahemminkin.

Olisin kaivannut aavistuksen enemmän sisältöä henkilöhahmojen psyykkeen käsittelyyn, mutta päähenkilön isän kautta ne kulminoituivat aika hyvin.