Jenni Kirves ja Sari Näre: Ruma sota : talvi- ja jatkosodan vaiettu historia

Ruma sota on kirja, jota ei voi lukea yhdeltä istumalta. Se tuo niin paljon kauheita asioita esille, että ottaa aikansa, kun niitä pureskelee. Sari Näre ja Jenni Kirves ovat toimittaneet tämän kirjan, jossa seitsemän tutkijaa kertovat asioista, joista on puhuttu vain salaa tai vaiettu kokonaan.

Kirja marssittaa esille päihteiden käytön sotien aikoina. Huumeita, alkoholia ja tupakkaa on kulutettu runsaasti. Huumeita on ollut, pilleri, jolla saatiin sotilaat kestämään mitä tahansa. Sillä jaksettiin valvoa eikä pelätty mitään. Sotaa huumeissa ja humalassa.

Nuorten ja lasten kohtelu on ollut julmaa. Ylipäällikön päiväkäsky oli Suomen äideille, joiden oli uhrattava poikansa isänmaan hyväksi. Lapsilla ei juuri ollut lasten elämää, koska lasten tunteet olivat heikkouden merkki. Lapsilla teetettiin vaikka kuinka kauheita töitä ja suurin osa oli joko orpoja tai puoliorpoja.

Vankien kohtelu oli ala-arvoista. Kirjassa on oma lukunsa metsäkaartilaisille ja poliittisille vangeille. Samoin keskitysleireistä. Nälkä on yksi tutkimuksen aihe. Kuinka nälästä on kärsitty. Nykyajan ihmiset eivät sellaisesta nälästä tiedä mitään. Seksuaalinen väkivalta saa myös oman lukunsa.

Mainittavaa on se, että kaikki tämä Suomessa!

Kirja on erittäin mielenkiintoinen ja saa taas käsittämään, kuinka asiat on hyvin, kun ei ole sotaa ja perusasiat ovat kunnossa.

1. Kirjallahan ei vaan valitettavasti ole juurikaan historiograafista uskottavuutta. Pääarkkitehti kirjassa on naistutkija, sosiologi, vihreä kaupunginvaltuutettu Sari Näre. Toisella kirjoittajalla on vielä opiskelut kesken. Jos joku haluaa lukea tällaisten kirjottajien historiankirjaa siitä kuinka kauheaa oli kun metsäkaartilaiset joutuivat ajamaan hiuksensa kun jäivät kiinni, niin siitä vaan.

Itse pidän sen verran historiasta, että luen nimenomaan historian alan professorien teoksia – en amatöörien.

2. Teoksen tekijöistä Ilkka Levä on historioitsija ja Pohjoismaiden historian dosentti Helsingin yliopistossa. Ville Kivimäki on sotahistoriaan erikoistunut väitöskirjatutkija. Tuomas Tepora on tohtori Helsingin yliopiston historian laitokselta. Eiköhän siinä ole ihan riittävästi historiograafista uskottavuutta yhden kirjan tarpeisiin.

Eri asia sitten, jos ei näkökulma muuten miellytä omaa maailmankuvaa.

3. Mitenkä kukaan voi todistaa olevansa 100% oikeassa. Kokenut, kaiken tietää, mutta kaiken kokenut on ”rampa”, loppuiäkseen.
    Omakohtaiset kokemukset sekä opitut asenteet eivät välttämättä
    kerro koko totuutta.

4. En ole kirjaa lukenut, mutta ainakin ”ihmepilleri” ja vankien ala-arvoinen kohtelu ovat tuttu asia, sotilailta ja lotilta kuultua.