Antti Halme: Saattaen vaihdettava

Tämä Antti Halmeen ensimmäinen aikuisten kirja on niin lukemisen arvoinen, että olin ihan liekeissä alusta loppuun asti.

Kirjassa on kolme päähenkilöä, joiden elämät ovat kaikki erilaisia, mutta niin mielenkiintoisia, että välillä nauratti ja sitten taas nousi vesi silmiin. Joten voi sanoa, että silloin kirjailija on onnistunut, kun saa tunteet liikkeelle.

Tomi Kaikkonen on veturinkuljettaja, joka saa lääkäriltään tiedon, että vähiin käy aika tää. Tomin kannalta tulee ihan timmiä tietoa ja hauskaakin veturinkuljettajan läppää ja ammattijuttua. Olin heti alusta asti niin Tomi-fani. Mikä asenne ja huumori, sillä kirjan huumoriosuus sijoittuu hyvin pitkälti juuri Tomin osuuksiin, vaikka ei heti arvaisi.

Mika Virtala taas on mainosfirmassa töissä, jossa YT:t paukkuvat tämän tästä, mutta hän vaan aina selviää. Perhe on, vaimo ja kaksi lasta. Onko silti onnellinen, no ei ole. Hakeutuu vapaaehtoiseksi saattohoitajaksi, hakeakseen elämäänsä jotain. Ei liene spoilaamista, jos kerron, että päätyy Tomin saattohoitajaksi.

Minna on nainen, joka on menettänyt lapsensa, Saulin. Minna on naimisissa Riston kanssa ja heillä on vielä tytär Ninni. Minnan asiat eivät kuitenkaan ole ihan reilassa, koska Saulin menetys on sitä luokkaa, että siitä ei selviä, psyyken horjumatta.

Lopussa kaikki langat päätyvät samaan vyyhteen, mutta eivät niinkään saumattomasti. Lukija voi jäädä miettimään omiaan, mutta tämä ei ole ollenkaan huono asia.

Antti Halme vie lukijaansa kuin litran mittaa. Aivan upeaa kerrontaa ja huolimatta siitä, että kirjassa käsitellään todella vakavia asioita, niin huumori kulkee niin käsi kädessä kaiken mukana, että olin aivan myyty. Tällaisia kirjoja lisää!!!