Brian K Vaughan: Saga : Seitsemäs kirja

Brian K. Vaughanin Romeo ja Julia tarina jatkuu tasaisesti. Järjestysnumeroltaan jo seitsemäs albumi sisältää lehdet 37–42. Tämän kokoelman ajanjakso kahmi Eisner-palkintoja peräti neljä (paras jatkuva sarja, paras käsikirjoitus, paras kuvitustiimi ja paras kansikuva). Pitkän matkan kulkenut sarjakuva on jatkunut koko julkaisuhistoriansa ajan vahvana. Se ei ole myöskään jäänyt paikalleen, vaan vaihdellut teemojaan rohkeasti.

Tarinan ytimessä on kertojana toimiva Hazel. Hän on kahden eri lajia edustavan alienin lapsi. Tämä ei ole vielä tarpeeksi monimutkainen lähtökohta parisuhteelle, vaan vanhempien lajit ovat vielä kaikkien aikojen sodassa keskenään. Molemmilta osapuolilta karkumatkalla oleva perhe on joutunut koville ja samalla kasvanut, kun eri syistä mukaan on sattunut toinen toistaan kummallisempia olentoja.

Erilleen joutunut perhe on jälleen yhdessä. Eivät kuitenkaan ilman vaikeuksia. He ovat ansassa raunioituneella planeetalla, jota vielä aiotaan pommittaa. Lapseksi kasvanut Hazel joutuu kasvamaan varsin nopeasti, sillä häntä suojelevat vanhemmatkaan eivät pysty suojelemaan häntä ikuisesti.

Tämä kokoelma oli tähänastisista Saga-kokoelmista tehokkain luomaan todella koskettavan arkin. Olen jo vuosia hehkuttanut Sagan olevan paras käännössarjakuva ja joka kerta, kun edellisestä kokoelmasta on kulunut jonkin verran aikaa, pohdin ansaitseeko se hehkutukseni. Luettuani tämän kokoelman loppuun, muistan taas, että kyllä se ansaitsee.

Mielikuvitukselliset hahmot, sulavasti etenevä juoni ja rohkeat juonenkäänteet saisivat jokainen jo yksistään minulta kehuja. Kun ne ovat samassa paketissa ja paketti on vielä kuvitettu Fiona Staplesin superkauniilla kuvituksella… olen aivan myyty.