Enid Blyton: Salaisen sataman arvoitus

Salaisen sataman arvoitus on Enid Blytonin Arvoitus-sarjan neljäs osa. Kuvio toimii aika samalla tavalla kuin aikaisemmissakin osissa: tutut lapset eläimineen ovat lomailemassa taas uudessa paikassa maaseudulla ja löytävät uuden mysteerin ratkaistavakseen. Tämänkertaisen lomakohteen lähellä on sukellusvenesatama, joka on tiukasti salainen ja se tietysti kiinnostaa lapsia. Näissä Blytonin kirjoissa on muuten kumman usein joku tivoli tai vastaava huvimeininki mukana, niin myös tässä kirjassa.

Tämä kirja oli mielestäni vähäsen huonompi kuin edellinen osa, Kellotornin arvoitus. Salainen satama oli kyllä kiinnostava idea, mutta mielestäni sitä ei ollut hyödynnetty tarinassa niin hyvin kuin olisi voinut. Lisäksi tuntui, ettei kirjassa meinattu päästä kunnolla vauhtiin. Mutta joka tapauksessa, jos on pitänyt muistakin Blytonin seikkailukirjoista, niin aika todennäköisesti tämäkin uppoaa lukijaan ihan yhtä hyvin kuin muutkin.

Muistelen lukeneeni internetistä, että tämän piti alunperin olla viimeinen osa sarjasta ja kirjan loppumistapakin viittaa siihen.  Sitten sarjaa oli kuitenkin jatkettu vielä kahdella osalla. Huomasin, että ne eivät kuitenkaan ole kustantamon vuoden 2012 julkaisulistalla ainakaan vielä keväällä. Toivottavasti ne kirjat tulevat vielä joskus suomeksi, vastahan sarjassa päästiin alkuun!

1. Koulussa meidän pitäisi lukea joka kuukausi tietty kirja ja sain eteeni tämän.
    Aluksi kirja vaikutti mielenkiintoiselta mutta ei ollutkaan.olen miltein lukenut koko kirjan vailla 40 sivua,eikä ole tapahtunut yhtään mitään ja kirjan pitäisi olla luettuna 12.2 ja nyt on 11.2 ja ei kiinnostaisi yhtään lukea.

En suosittele