Susanna Davidson ja Katie Daynes: Satumaiset prinsessat

Tässä on paras ja ihanin prinsessa-aiheinen lastenkirja pitkään aikaan! Kirjan sisältö jakautuu neljään osaan. Tieto-osioissa esitellään sekä prinsessojen elämää että oikeita prinsessoja. Lisäksi mukana on askartelua varten ohjeita ja prinsessa-aiheisia satuja.

Tietopaketti prinsessojen elämästä on melko kattava. Siinä kerrotaan prinsessojen vaatteista, kasvatuksesta, häistä, linnoista ja muista oleellisista asioista. Tämä oli ehkä hyödyllisin kirjan osioista: se kertoo, mitä prinsessojen elämä ihan oikeasti on ja vastaa luultavasti aika moneen niistä kysymyksistä, joita lapset voivat keksiä. Oikeita prinsessoja esittelevä osio oli omasta mielestäni mielenkiintoisin. Mukana on sekä historiallisen ajan että nykyajan prinsessoja: Kleopatra, Brittien Diana, Ruotsin Victoria ja useita muita. Erityisen hyvä asia oli, että esitellyistä henkilöistä osa oli kotoisin Euroopan ulkopuolelta.

Askarteluosiossa neuvotaan, miten valmistetaan itse tiara ja muita prinsessoille tarpeellisia välineitä. Ohjeet ovat sellaisia, että ainakin alle kouluikäiset tarvitsevat tehdessä jonkun vanhemman ihmisen apua. Eri maista kotoisin olevia satuja oli kirjassa mukana viisi kappaletta eivätkä kaikki olleet ihan niitä perinteisimpiä. Erityisesti intialainen ja kiinalainen satu olivat mielenkiintoisia.

Näin monikäyttöisiä lastenkirjoja ei tule usein vastaan: siinä on yhdistetty onnistuneesti satu-, tieto- ja askartelukirja. Tavallaan tässä on siis ikään kuin useampi kirja yhdessä. Se onkin yksi kirjan hyvistä puolista, ettei se keskity pelkkään askarteluun tai satuihin. Varsinkin prinsessa-aiheisia satukirjoja on jo valmiiksi aika paljon, prinsessoista kertovia kunnollisia tietokirjoja taas ei. Monipuolisesta sisällöstä löytyy varmaan jokaiselle eri-ikäiselle lukijalle jotakin.

Kirja kestää hyvin useamman lukukerran. Siitä ei saa yhdellä kerralla tarpeekseen, vaan siihen on pakko palata uudestaan. Sitä ei ole myöskään pakko lukea kerralla kannesta kanteen, varsinkin tietopuolisempia osioita voi selailla uudestaan useampaan kertaan. Pidän erityisesti lastenkirjoissa sitä tärkeänä, että kirja ei ole yhdellä lukukerralla nähty kokonaan. Samoin eri-ikäisille soveltuvuus on hyvä asia. Kirjasta löytyy sopivaa luettavaa pienille lapsille, mutta myös alakouluikäisille ja paikoitellen vielä sitäkin vanhemmille.

Luin itse kirjan ruotsiksi, mutta pikaisen silmäyksen perusteella näiden kaikkien asioiden pitäisi päteä myös suomenkielisessä versiossa.

Veera