Nina Kähäri: Silta sumusta valoon : Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö ja siitä selviytyminen

Silta sumusta valoon

Silta sumusta valoon on vakava kirja vaikeasta aiheesta; sen kirjoittaja Nina Kähäri on itse selviytynyt lapsuudessaan tapahtuneesta seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja koonnut sitten teoksen omistaan ja muiden selviytyjien kokemuksista sekä haastatellut asiantuntijoita.

Uskoisin että jokaisen vaistoiltaan terveen mielestä pedofilia on suunnattoman vastenmielistä, mutta siitä täytyy voida puhua, ja tuntuukin siltä, että viime vuosina lasten hyväksikäyttäjiä on saatettu oikeuden eteen paljon enemmän kuin vaikkapa 1970–1980-luvuilla, tai sitten asiasta ei aikaisemmin puhuttu niinkään avoimesti kuin nykyään. Huomiota ovat herättäneet vaikkapa joidenkin uskonnollisten yhteisöjen tai nuoria kokoavien urheilupiirien parissa tapahtuneet hyväksikäytöt.

Kähärin kirja kertoo koskettavalla tavalla siitä, miten näistä hirvittävistä traumoista voi selviytyä. Mukana on paljon uhrien omakohtaisia kertomuksia, joissa on useita yhteisiä piirteitä: on käynyt esimerkiksi niin, että lähipiiri on jopa tiennyt hyväksikäytöstä, mutta vaiennut asian kuoliaaksi tai selitellyt sen parhain päin – voidaan sanoa, että näilläkin rikoksilla on mahdollistajansa. Hyväksikäyttäjä saattaa myös perustella tekojaan suurella lapsirakkaudellaan tai sillä, että itse asiassa uhrikin pitää hänen toiminnastaan ja kiihottuu siitä.

En nyt yhtäkkiä muista nähneeni mitään tilastoja hyväksikäyttäjien sukupuolijakaumasta, mutta lienee totta, että valtaosa heistä on miehiä. Toisaalta sitten eräs kirjan haastateltavista, joka oli joutunut naisen hyväksikäyttämäksi, koki sen erityisen nöyryyttävänä ja jollain tavalla oman kieroutuneisuutensa osoituksena.

Kähäri antaa kirjassa paljon yksityiskohtaisia ja konkreettisia neuvoja pedofiliasta selviytymiseen. Tärkeintä lienee se, ettei asiasta enää vaieta, vaan kerrotaan jollekin luotetulle ihmiselle, joka voi olla ammattiauttaja tai läheinen ystävä, ja tästä avautumisesta alkaa hidas mutta palkitseva toipuminen. Kirjoittaja ei sorru katteettomaan positiivisuuteen ja liialliseen optimismiin, mutta toisaalta uskoo kuitenkin siihen, että parantuminen uhriudesta ja hyväksikäytetyn roolista on mahdollista. Silta sumusta valoon on tärkeä kirja, vaikka aihe onkin kipeä.