Merja Jalo: Siru ja Kati : Muistoja

Nummelan ponitalli -kirjasarjaan liittyen Merja Jalo on kirjoittanut kirjoja myös Muistoja-alaotsikolla. Sen sarjan kirjoissa keskitytään aina jonkin varsinaisesta sarjasta tutun parivaljakon menneisyyteen. Suomessa saisi tehdä enemmänkin eri kirjasarjoista näitä spin off -sarjoja, ulkomailla se tuntuu olevan paljon yleisempää.

Tässä lukemassani osassa päähenkilöinä toimivat Siru ja Kati. He muistelevat yhdessä erilaisia asioita tallitöiden lomassa. Osa kirjassa olevista muistelupätkistä on peräisin perussarjan vanhoista kirjoista, mutta suuri osa kuitenkin uutta tekstiä. Tästä saa siis tietää henkilöiden taustoista lisää asioita, joita ei ole kunnolla selvitetty aikaisemmissa kirjoissa. Esimerkiksi Sirun ja Repen suhteesta kiinnostuneiden kannattaa tarttua tähän kirjaan.

Näissä muistokirjoissa ei ole kauheasti väliä, että onko ehtinyt lukea kokonaan ne kaikki tavalliset kirjat vai ei, vaan nämä sopivat kaikille ponitallin elämästä kiinnostuneille. Olemassaolevista kirjoista otetut pätkät tulevat toki kaikki kirjat lukeneille vähän kertauksena, mutta onneksi koko kirja ei ole sitä samaa vanhaa.

Veera