Antto Terras: Stockmann Yard : myymäläetsivän muistelmat

Stockmann Yard

Antto Terras on työskennellyt Helsingissä Stockmannin myymäläetsivänä 18 vuotta ja ottanut kiinni yli 10 000 varasta. Stockmann Yard kertoo hänen kokemuksistaan.

Terrasin kirja Stockmann Yard on ovelan koukeroisella kielellä kirjoitettu teos, joka vetää lukijan mukaansa tutustumaan myymäläetsivän työhön. Terras on hyvä – ja hauska – kirjoittaja, jolle harva asia on pyhä, ei edes työnantaja Stockmann. Hän kertoo suoraviivaisesti työstään, joka vakavasta luonteestaan huolimatta sisältää paljon koomisia piirteitä.

Terrasin kirjoitustyyli on kaukana poliittisesta korrektiudesta, mutta suvaitsevaiston ei tarvitse ryhtyä boikotoimaan hänen kirjaansa. Terras nimittäin irvii harvinaisen tasapuolisesti kaikkia ihmisryhmiä unohtamatta ainuttakaan luomakunnan olentoa: naiset, miehet, etniset ja uskonnolliset vähemmistöt, poliisit, vartijat, julkkikset, typerät esimiehet ja ulkomaalaiset saavat kaikki osansa Terrasin muistelmissa.

Varsinaisten kelmien luonteita, ulkonäköä ja anastamistapoja Terras käy läpi säntillisesti ja häijysti, ja lisäksi varastetun tavaran piilotuspaikkoja kuvaillaan. Joskus liiankin tarkasti:

”Kerran ‒ ‒ tekijätäti kätki tonnien arvoisen sormuksen vessassa pyhimpäänsä ja suhtautui meidän takaisinsaamispyrkimyksiimme melko nuivasti. Pitkän suostuttelun jälkeen se sieltä pimeästä kuitenkin kaivettiin esiin, eikä me kerrottu varmuuden vuoksi kätköpaikkaa edes osastopäällikölle. Kevyt huuhtelu käsidesillä, ja tuote oli kuin uusi. Joku sen myös kullallensa huomenlahjaksi valitsi, sillä se mitä et tiedä ei satuta.”

Terrasin kirjassa on myös ohjeita myymälävarkaaksi halajavalle. Ohjeet eivät niinkään innosta kuin lannista. Joka tapauksessa Terras kertoo arvostavansa nokkelia, omaperäisiä varkausyrityksiä, mutta niiden toteuttaminen kannattaa vain omalla vastuulla. Jossakin siellä Stockmannilla Terras nimittäin on työkavereineen vahdissa. Mieluummin kannattaa jäädä kotiin lukemaan tätä hauskaa kirjaa.