Lene Knudsen: Suolaiset mukiherkut : Valmista mikrossa 2 minuutissa!

Suolaiset mukiherkut

Ruokaa mikroaaltouunilla… Kuulostaa a) pahalta, b) jotenkin niin kovin kasarilta. Jotakin tässä arveluttavassa teoksessa kuitenkin oli, joka veti puoleensa. Tätä on pakko testata. Niinpä vain kävi, että epäilykseni osoittautuivat vääriksi: se toimii sittenkin! Lopputulos on makoisa ja variaatioita riittää; siis jokaiselle jotakin, uskaltaisin väittää.

Lene Knudsenin Suolaiset mukiherkut : Valmista mikrossa 2 minuutissa! on nimensä mukainen kirja. Sen ohjeistuksella valmistuvat kupin kokoiset kakkuset todella muutamassa minuutissa, mitä nyt hieman lisäaikaa on laskettava ainesten pilkkomiseen ja sekoittamiseen sekä mahdollisen täyteläisen kuorrutteen valmistukseen, johon teos myös antaa erilaisia ohjeita.

Haluan todeta, että itse kokeilin ensimmäiseni jälkeen teoksen ohjeistuksen vastaisesti valmistaa kakkusia viiden sijaan vain neljällä ruokalusikallisella vehnäjauhoja ja mielestäni tämä toimi paremmin. Lopputulos oli mehevämpi. No, näiden testailu ei vie ainakaan aikaa, eikä liiemmin aineksiakaan, joten suositan etsimään itselle sopivan vaihtoehdon käytännön kokemuksen kautta.

Mukiherkut sopivat niin osaksi brunssia kuin iltapalapöytäänkin. Myös yllätysvieraita näkisin niillä voitavan helposti miellyttää. Itse olen tähän mennessä sovittanut niitä sekä aviomiehen aamiaislautaselle että alkupalaksi keittopäivälliselle. Aikaansaannoksiani voit tarkastella blogistani.

Suosittelen teosta kaikille, jotka haluavat kokeilla jotakin äärimmäisen helppoa ja toisinaan säästää aikaansa mitä ruoanlaittoon tulee. Koska maku­vaihto­ehtoja löytyy niin kalan-, kanan-, kasvisten- kuin lihankin ystäville, eivät ruokailu­tottumukset sinänsä ohjaile kirjan sopivuutta. Löytyypä kirjasta ohje myös gluteenittomaan mukiherkkuun.

Teokselle löytyy myös suloinen sisar Makeat mukiherkut, jonka toimivuutta ajattelin lähitulevaisuudessa testata.

Eipä siis muuta kuin mikroaaltouuni laulamaan!