Katariina Hakaniemi: Suora lähetys

Suora lähetys on raikas kirja; ei mikään uusinta vaan todella piristävä ja ajatuksia herättävä opus kaikille meille, jotka olemme elossa, elämme.

Mitään suoria vastauksia se ei tuo, mutta se kertoo Katariina Hakaniemen vinkkelistä asioista, joita me kohtaamme tällä elämän pituisella matkalla. Katariina on pannut oman elämänsä mukaan, paljastaen palasia sieltä täältä, miten on missäkin tilassa käyttäytynyt ja toiminut. Myöntää tehneensä virheitä ja että niistä voi oppia.

Kirjassa kerrotaan parisuhteesta, sen kestosta, loppumisesta ja selviytymisestä. Uudesta suhteesta ja miten sitä voisi hoitaa. Millaista on olla kumppani, puoliso, niin että suhde toimii. Kirja kertoo myös äitiydestä, siitä millaista on olla huolissaan lapsistaan, murehtimisesta etukäteen. Myös naiseus, ikääntyminen, tulee esille. Kuinka viisikymppisenä tulee näkymättömäksi.

Lukuisia aiheita koko kirja niin täynnä, että aivan jokaiselle jotakin. Luvut ovat lyhyitä, kolumninomaisia ja niitä voi lukea sikin sokin. Silti, jokaisen luvun jälkeen alkaa itse miettiä omalta kannaltaan, miten itse minkäkin kokee tai on kokenut. Vuorovaikutus alkaa heti ensimmäisiltä sivuilta ja tekee hyvää, kun kirja nostaa ajatuksia pintaan, vanhoja ja uusia.

Liikuttumisesta oli ihana luku. Katariina Hakaniemi kertoo siinä, kuinka herkästi hän liikuttuu milloin mistäkin. Ne jutut kaikkinensa ovat hassuja, mutta liikuttavia ja kun sain sen loppuun, minulla oli vedet silmissä. Liikutuin siitä, että joku muukin liikuttuu, koska minäkin ja niin laskin kirjan hetkeksi käsistäni ja muistelin lukuisia kertoja, kun olen liikuttunut ihan arkisista asioista. Tuli hyvä mieli siitä, että joku muu kokee myös niin.

Jos välillä liikuttuu, niin välillä naurattaa, sillä tyyli on kevyen kepeä. Jos kerrotaankin välillä vakavistakin asioista, niin siitäkin huolimatta kirjan pääasia on positiivisuus, joka tulee esiin kaiken aikaa.

Sanotaan, että kirja on kirjoitettu heille, jotka toisinaan kaipaavaat näkymätöntä kannustajaa korvanjuureensa. Olen sitä mieltä, että vaikka ei kaipaisikaan, niin silti kirja on onnistunut paketti elämästä, sen ainutlaatuisuudesta ja koska se on suora lähetys, sen voisi elää niin, että se ei tuntuisi uusinnalta.