Lise Myhre: Nemi : suuria salaisuuksia

Nemi : Suuria salaisuuksia

Neminkin saa juoksemaan. Ei toki lenkille, mutta jäätelöauton perässä.

Suomen pimeä joulunodotus on synkähköä aikaa. Tätä synkkyyttä vastaan itse taistelen lisäämällä annoksen sarjakuvastrippejä aamurutiinieni yhteyteen. Varmaankin tasaisimmin suomeksi käännetty sarjakuva Nemi on edennyt jo 35. albumiinsa. Puolen vuoden välein ilmestyvät albumit tarjoavat noin viisikymmentä sivua strippejä.

Sarjan nimeä kantava nuori goottinainen jakaa elämänohjeita ja oikoo näkemiään vääryyksiä. Hän on intohimoinen eskapisti, jolle Taru Sormusten herrasta on todellisempaa kuin pankissa asiointi. Rento elämänasenne tuntuu ihailtavalta ja sarjakuva on iskenyt minuun jo yli kymmenen vuotta.

Yleisesti näillä kokoelmilla ei ole yhteistä teemaa. Tämänkertainen kokoelma tuo kuvioihin takaisin Nemin poikaystävän Grimmin ja Nemin homoseksuaaliset goottivanhemmat. Sarjakuva liikkuu sulavasti jäämättä mihinkään seikkaan liiaksi kiinni.