Merja Ojanperä: Sydämellinen sukkakirja : kirjoneuletta ja pitsiunelmia

Sydämellinen sukkakirja

Merja Ojanperä on ihastuttanut villasukkien neulojia jo kahdella kokoelmalla, Kauneimmat villasukat ja Näyttävimmät villasukat. Tämä uusi Sydämellinen sukkakirja sisältää 20 ohjetta, joista suuri osa on Ojanperän esipuheen mukaan syntynyt jo aiempia kirjoja laadittaessa. Nyt kirjailija kertoo pyrkineensä monipuolisuuteen, ja mallit ovatkin selvästi vähemmän romanttisia kuin kahdessa aiemmassa kirjassa, joskin romantiikan ystäville on edelleen tarjolla pari sievää mallia, kuten vaikkapa polven yli ulottuvat Runotyttö-sukat.

Tämä pyrkimys monipuolisuuteen onkin tuottanut ihan käyttökelpoisen malliston. Kuten alaotsikko kertoo, mukana on sekä pitsi-, palmikko- että kirjoneuleita ja myöskin niiden yhdistelmiä. Varren pituudet vaihtelevat nilkkapituisesta ylipolvensukkiin ja kaikkeen siltä väliltä. Valinnan varaa siis on.

Kirjan alussa on jälleen kätevä listaus keskenään vaihtokelpoisista langoista paksuuden mukaan ja joitakin yleisiä neulevinkkejä. Mallien vaikeustasot ovat vaihtelevia, joten sekä aloittelijat että pidemmälle ehtineet löytänevät itselleen sopivia töitä. Joistakin kirjan malleista olin aavistavinani kovasti toisen sukkagurun Niina Laitisen vaikutteita, mutta eihän meistä kukaan tyhjiössä elä. Etenkin kirjan iloisten kirjoneulemallien vuoksi tämäkin teos kuuluu ehdottomasti neulekirjahyllyyni.

1. Miksi niinkin taitava suunnittelija kuten Merja Ojanperä on, ottaisi vaikutteita suunnittelijalta jolla ei samaa suunnittelutaitoa ole.
    Niina Laitinen on jostain ihmeen syystä perussukillaan saanut sukkagurun nimen. Niina Laitisen sukat kun ovat ihan järjestään kaikki samoilla muoteilla suunniteltu.
    Itse sanoisin näin, Merja Ojanperä ottaa vaikutteita upeista haastavista mallikuvioista, joiden pohjalta hän sitten luo kauniita ja näyttäviä sukkia.
    Itse sanoisin sukkaguruksi sellaista sukkien suunnittelijaa joka hallitsee sukkien toteutuksessa useita eri vaihtoehtoja.
    Kantapäitäkin kun on sukisssa muitakin kuin aina se hollantilainen kantapää. Kaikissa Niinan ohjeissa kun se kantapääkin on aina hollantilainen.
    Merja Ojanperä on erittäin monipuolinen suunnittelija ja ei mikään ihme, että hänet usein mainitaan silmukoiden velhoksi ja hänen ei varmasti tarvitse ottaa Niina Laitisen sukista vaikutteita.
    Sitä hieman ihmettelen miksi kukaan ei koskaan mainitse, mistä Niina Laitinen on ottanut vaikutteita sukkiin mitä hän suunnittelee.
    Minulla on Niina Laitisen villasukkien vuosi kirja ja myös Merja Ojanperän kaikki kolme sukkakirjaa. Kaikista kolmesta Merjan kirjoista olen neulonut useita malleja, mutta Niinan kirjasta en yhtään mallia, kun ovat minun mielestä tylsiä samaa kaaviota toistavia yksinkertaisia perusmalleja, ei mitään missä joutuu itsensä haastamaan saadakseen sukat neulottua.
    Kun aikoinaan Niinan kirjan tilasin ja se tuli postissa, niin oli totaalinen pettymys, kaikki ihan samoilla muoteilla kuin hänen sukkaohjeet Raverlyssa.