Nicholas Rhea: Sydämen asialla 1: Aidensfieldin uusi konstaapeli

Konstaapeli-sarjan ensimmäinen osa on lopultakin käännetty suomeksi. Eikä turhaan, kirja (ja toivottavasti myös jatko-osat) ovat miellyttävän viihdyttävää ja nostalgista luettavaa vaikka koko perheelle.

Nuori englantilaispoliisi perheineen muuttaa pieneen North Yorkshiressa sijaitsevaan Aidensfieldin kylään. Hän törmää työssänsä mitä eriskummallisempiin ja outoihin tapauksiin. Viehättävässä, mutta omanlaisessaan maalaiskylässä kaikki asukkaat tuntevat toisensa, joten uudesta konstaapelista tulee nopeasti osa kylän värikästä yhteisöä.

Kirja on mukavan harmitonta jutustelua nuoresta konstaapelista ja hänen perheestään näiden muuttaessa maaseudulle ja tutustuessa kylään sekä paikallisiin persooniin, tapoihin, eläimiin ym. 1960-luvulla. Ihan mukavaa ja viihtyisää luettavaa, itse asiassa, yllätyin positiivisesti!

Aidensfieldin uusi konstaapeli pohjautuu paljolti poliisina työskennelleen kirjailijan omiin kokemuksiin työstään sekä asumisesta North Yorskhiren maakunnassa. Kirja on hyväntuulinen ja hauska poliisiromaani, joka ei keskity kuvaamaan vain rikoksia, vaan myös kylän omintakeisia henkilöhahmoja sekä tapahtumia ja sattumuksia pienessä yhteisössä, jossa kaikki ovat tärkeitä kokonaisuuden kannalta. Mukaan mahtuu koiria ja undulaatteja, maaseudun väen outoja harrastuksia sekä paljon muuta. Konstaapeli ajaa moottoripyörällä läpi tuulten ja sateiden, ilmoittautuu puhelinkoppien avulla partiokierroksillaan sekä ihmettelee ketunmetsästyksen periaatteita.

Konstaapeli-sarja on Peter Walkerin menestynein kirjasarja, jota hän on kirjoittanut salanimellä Nicholas Rhea. Sarjan kirjoja on ilmestynyt alkuperämaassa Iso-Britanniassa jo 35 kappaletta, ja sarjaan löyhästi pohjautuvaa tv-sarjaa Sydämen asialla on tehty 18 tuotantokautta.  Tv-sarjasta en sano itse mitään, koska minulla ei ole tv:tä — halukkaat voinevat itse arvioida mielessään vastaavuuksia. Kaikenkaikkiaan siis mukavaa viihdekirjallisuutta vaikka syksyn pimeisiin iltoihin.