Anna Cavelius, Detlef Pape ja Beate Quadbeck: Syö, liiku ja rentoudu hormonityyppisi mukaan

Nyt on kiva kirja ihanasta aiheesta, hormoneista! Juuri niistä, joita voimme syyttää lähes kaikesta.

Tämä kirja ei ole mikään sellainen vouhotuskirja, vaan kyllä löysin siitä asiaa, paljon ihan valaisevaa asiaa. Sitä ei tarvitse lukea sanasta sanaan, ei kannesta kanteen, sillä siihen voi aina palata uudestaan. Minua kiinnosti erityisesti se, että me naiset olemme jakaantuneet kolmeen hormonityyppiin ja minulle oli heti alusta asti selvää, mihin kuulun. Kirjassa on siihen testikin, jos tuntuu epävarmalta.

Nämä kolme ryhmää ovat estrogeeniryhmä, joita on noin puolet, gestageeniryhmä, joihin lukeutuu noin 20–30 % ja testosteroniryhmä, joka on vähemmistö. Jokainen hormonityyppi on erilainen ja niin olleen tässä kirjassa on ihan käytännöllisiä ohjeita, miten saada esimerkiksi aineenvaihdunta pelaamaan. Jokaiselle ryhmälle on hyviä ohjeita syömisen suhteen, miten ja milloin tulisi liikkua ja kuinka rentoutua. Miten välttää jokaiselle ominainen painonnousu eli niille, jotka tarvitsevat laihduttaa, tämä sopii myös. Miksi kilot kajettuvat toisilla eri paikkoihin kuin toisilla, mielenkiintoista. Kaikki tunnistavat itsessään sen, miten lihoo ja mihin kohtaan, mutta nyt se selviää, miksi.

Kun nainen lähestyy vaihdevuosia, elimistö alkaa käyttäytyä eri lailla ja siihen tässä kirjassa myös perehdytään. Miten pysyä kunnossa, kirja kertoo ruoka-aineiden oikeasta käytöstä oikeaan aikaan. Jokaiselle hormonityypille on omat ruokaohjeet, omat joogaohjeet, kestävyys- ja voimaharjoitteluvinkit. Kirja on askel kohti parempaa elämää, jos niin haluaa.

Oman hormonityypin tunnistaminen oli melkein kuin olisi lukenut horoskooppia, vaikka kyllä tähän uskoi paremmin. Lisäksi oli erityisen mukavaa laittaa tuttuja tiettyihin hormoniryhmiin ja siten ymmärtää heitä. Mikään raamattu tämä ei ole, mutta erittäin suositeltava kirja. Jos miettisin lahjavinkkiä 40–60-vuotiaalle naiselle, niin se voisi ihan hyvin olla tämä kirja.