Katarina Wennstam: Tahra

Tahra on rikosromaani, joka käsittelee ajankohtaisesti ihmiskauppaa sekä usein siihen liittyvää prostituutiota. Kirjassa käsitellään ongelmaa miehisenä väkivalta- ja alistamistapana. Kirjoittaja väittää, että seksin ostaja — siis kuka tahansa —syyllistyy aina suosimaan ihmiskauppaa, halusi tai ei.

Jonas Wahlilla on upea vaimo, älykkäät lapset, mahtava talo. Hän itse on charmikas mies, joka on uskottava ja jonka ura asianajajana on jatkuvasti nousussa. Hän on kunniallinen perheenisä, menestynyt mies, joka antaa itsestään humaanin vaikutelman ja hänet tunnetaankin hyvin kaltoin kohdeltujen naisten puolustajana. Kun häntä pyydetään televisioon kommentoimaan ihmiskauppajuttua, hän itse tietää pelaavansa hiukan liian korkeilla panoksilla… Miehellä kun on omia mieltymyksiä. Tuskin kukaan tietää, että hän tosiasiassa on seksiriippuvainen. Peli on kovaa, mutta niin on mieskin.

Romaanin teemana kulkee ihmiskauppaa ja prostituutiota käsittelevä oikeudenistunto Tukholmassa sekä sitä selostavan Wahlin omat ongelmat ja elämäntilanne. Vaimo epäilee miehensä ylitöiden motiivia ja tyttärenkin seksuaalisuus on heräämässä. Miksi mies siis käy prostituoitujen luona? Kirjoittaja on halunnut kuvata seksin ostamista asiakkaan näkökulmasta, ei siis pelkästään uhrin asemassa. Ongelmia syntyykin muun muassa siitä, että lainsäätäjät itse rikkovat lakeja, joita ovat olleet tuomassa voimaan. Heidän etenkin pitäisi esimerkillisesti noudattaa lakia kaikin tavoin!

Seksin ostamisesta selviää pienillä sakoilla eikä tietoa kirjata muistiin mihinkään. Sakkolappua ei välttämättä lähetetä kotiosoitteeseen vaan sinne, minne syyllinen pyytää, joten seksuaalisten palveluiden ostajan ei tarvitse tehdä tiliä tekemisistään kenellekään. Vaikka seksin ostaminen on kriminalisoitu, ei se käytännössä ole muuttanut mitään. Tällainen sakko mielletään yhtä pikkujutuksi kuin pysäköintisakko… pelottavaa, mutta totta. Tuomarit ja lakimiehet tuomitsevat ammattinsa vuoksi ihmiskaupan julkisuudessa, mutta tukevat sitä omassa elämässään ostamalla seksiä.

Kirjoittaja on halunnut tarkastella väkivaltaa, seksiä ja alistamista selkeässä sosiaalisessa ja yhteiskunnallisessa yhteydessä. Tuntuu, että kukaan ei halua lopettaa prostituutiota. Laki ja käytäntö eivät kohtaa. Tekijän mielestä se on ruotsalaisen kansankodin kauniin, huolehtivan julkisivun synkkä kääntöpuoli. Monilla on yksipuolinen kuva ihmiskaupasta, koska se nähdään usein ainoastaan kansainvälisenä ilmiönä. Asiana, joka koskee eri kulttuureissa kauppatavarana myytäviä ihmisiä.

Kannattaa muistaa, että esimerkiksi Ruotsissa ja varmasti myös Suomessa on maan sisäistä ihmiskauppaa, joka näkyy erityisesti prostituutiona. Ihmiskaupan uhreja työskentelee myös esimerkiksi marjanpoimijoina, siivoojina, rakennusmiehinä tai seksityöläisinä. Yhteistä heille kaikille on se, että he työskentelevät useimmiten yhteiskunnan ja viranomaisten ulottumattomissa. Suomessakin näitä esimerkkejä on ollut viime vuosina yhä enemmän, mutta kuinka ollakaan, suhtautuminen prostituutioon on silti negatiivinen — nimenomaan siihen pakotettuja työntekijöitä kohtaan!

Erilainen rikosromaani, jonka soisi monen lukevan ja suhteuttavan kotimaan olosuhteisiin. Kirja saa lukijansa ensin vihaiseksi, sitten miettimään ja lopulta liikuttumaan. Mitä tapahtuu tietämättämme Suomessa? Miksi kukaan ei puutu kuin räikeimpiin “oikeiden työläisten” palkkaukseen, työolosuhteisiin sekä yleensä elämään maassamme? Ovatko asenteet koventuneet meilläkin? Tämä on feministisen ja kantaaottavan trillerisarjan alku, jolle ainakin itse odotan jatkoa.