Juha Vesala: Tähtäimessä voitto

Tähtäimessä voitto on jatkoa Juha Vesalan aiemmalle nuorten kirjalle Kaksoiskuljetus.

Eletään edelleen tiiviisti koripallomaailmassa. Nyt Santtu on kutsuttu edustusjoukkueeseen ammattilaisten pariin ja tähtäimessä on voitto. Santun hyvä ystävä Kettunen on jättänyt pelaamisen ja jäänyt kokonaan bändinsä pariin. Silti poikien ystävyys on tiivis.

Pelikavereita on moneen lähtöön ja se tekee kirjan lukemisesta mielenkiintoista Lukija voi ihastua heti niihin mukaviin tyyppeihin ja inhota sitä “Itse Ilkimystä”. Henkilökuvat ovat erittäin onnistuneita, samoin kuin kaikki tilanteetkin.

Samalla kun seurataan Santun koripalloharrastusta, rinnalla kulkee nuorten jo edellisessä kirjassa alkanut suhde. Santun tyttöystävä Hanna on mukana kuvioissa ja harrastaa valokuvausta. Sen puitteissa tulee mukaan Tsäbä, jolle Santtu on kaikkien väärinkäsityksien kautta mustasukkainen.

Tähtäimessä voitto on erittäin hyvin kulkeva kirja. Viihdyin sen parissa erinomaisesti, huolimatta siitä, etten ymmärrä koripallosta juurikaan mitään. Kun loppuottelua viimeisillä sivuilla pelataan, olin jo niin mukana, että oli ihan pala kurkussa. Tässä on taas hyvä todiste kirjasta, joka on kohdistettu nuorille, mutta sitä ei suinkaan ole kielletty aikuisilta.