Stephen King: Tapahtumapaikkana Duma Key

Tapahtumapaikkana Duma Key

Rakennusurakoitsijana menestyksellisesti toiminut Edgar Freemantle selviytyy juuri ja juuri hengissä karmeasta työtapaturmasta. Hän menettää oikean kätensä, lisäksi puhe, näkö ja muisti takkuilevat — välillä pahastikin. Hän kärsii voimakkaista kivuista ja ailahtelevista mielialoista. Kuvittelee kätensä toimivan amputaation jälkeenkin, lisäksi masennuskin vaivaa. Raivoissaan Edgar on hyökännyt muistamattaan vaimonsa kimppuun ja nyt vaimo haluaa erota. Tässä King varmaan käyttää hyväkseen omaa, vakavaa auto-onnettomuuttaan ja siitä seurannutta pitkää ja vaikeaa toipumiskautta sekä kipulääkeaddiktiota.

Psykologinsa suosituksesta Edgar ottaa hetken miettimisen jälkeen etäisyyttä tapahtumiin. Hän muuttaa Floridaan, Duma Keyn saarelle ja vuokraa sieltä omalaatuisen vaaleanpunaisen huvilan. Tarkoituksena on lepäillä ja kuntoutua sekä päästä hiljalleen eroon valtavasta määrästä kipulääkitystä. Meri-ilma ja rauhallinen huvila tuntuvatkin mainiolta ratkaisulta. Huvilalla on kuitenkin jännittävä menneisyys, josta hän saa myöhemmin kuulla naapuriltaan.

Saarella mies huomaa yllätyksekseen osaavansa oikeasti piirtää ja maalata, varsinkin maalata! Entisten puhelinkeskustelujen ohessa tehtyjen pilapiirrosten muuttuminen taiteeksi, hieman surrealistiseksi sellaiseksi, on huomattavaa. Mutta – joskus maalatessa tapahtuu jotakin outoa, hyvää, pahaa, jotakin; aivan kuin luovuus tulisi jostakin ulkopuolelta ja aina tietyssä mielentilassa. Hänen maalaamansa työt tuntuvat vaikuttavan voimakkaasti koko saaren elämään ja muihin ihmisiin. Muutenkin Duma Key on mielenkiintoinen paikka, kuten naapurikin, huvilan omistaja. Hänenkin perhetarinansa on traaginen ja paljastuu lopulta, kun menneisyyden kaikki haamut nousevat esiin.

King ei ole mitenkään menettänyt otettaan! Jestas, että tämä kaveri osaa. Pienistä(kin) tapahtumista kehittyy hiljalleen pahaenteinen verkko, joka lopulta huipentuu mestarilliseen raivokkaaseen yhteenottoon itsensä pahan kanssa. Missä muodossa se tällä kertaa sitten esiintyykään?

Tämä on ainakin omasta mielestäni yksi Kingin parhaista teoksista ja suosittelen kaikille kauhusta, historiasta, tragedioista ja tietysti itse kirjailijasta kiinnostuneille. Tällä kertaa tässä kirjassa ei ole vihjauksia aikaisempiin teoksiin, joten siinäkin mielessä tämä on aika poikkeuksellinen tarina. Ja kuten kirjailija myös on itse ilmoittanut, hänen kirjoissaan lapsillekaan ei aina käy hyvin lopussa… En voi muuta kuin suositella kaikille ja kertoa, että tämä piti kyllä minua otteessaan niin, että luin sen lähes tauotta läpi.