Eve Hietamies: Tarhapäivä

Hietamies näyttää jälleen osaamistaan mitä parhaimmalla tavalla! Tarhapäivä on jatkoa Eve Hietamiehen kirjalle Yösyöttö. Yösyötöstä tutuksi tulleet Antti ja Paavo Pasanen ilahduttavat lukijaa Hietamiehen uusimmassa kirjassa. Suosittelen lukemaan Yösyötön ennen Tarhapäivän lukemista, jotta pysyy tässä uudessa kirjassa paremmin kärryillä.

Mitä tapahtuukaan Antille ja Paavolle, jotka juuri ovat osanneet asennoitua ja asettua omaan elämäänsä hyvin? Anttikaan ei enää hysterisoi jokaisesta pienestä asiasta ja elämä lapsen kanssa on arkista ja mukavaa. 5-vuotias Paavo tuntuu fiksulta pieneltä pojalta, joka ei ole moksiskaan siitä, että asuu vain isänsä kanssa. Kyllä Paavo ailahtelevaa Pia-äitiäänkin pääsee tapaamaan, mutta tapaamiset näyttävät aina päättyvän pieneen fiaskoon.

Lapsiperheen arki on täynnä pieniä kommelluksia ja r-kirjaimen opettelua. Kirjassa vilahtelevat myös aiemmasta kirjasta tutut Julia-Kauppakassi, Pihla-Puolukka ja Nelli-Tupperware. Vaikka Antti on tottunut naisten puheisiin ja tietää lastenhoidosta ja naisten hiivatulehduksista kaiken, niin aina oppii jotain uutta! Kovasti Antti miesten juttuja kaipaakin, vaikka onkin tyytyväinen elämäänsä.

Elämä heittää jälleen pientä kärrynpyörää kun ensimmäisessäkin kirjassa tutuksi tulleet Enni ja hänen 5-vuotias tyttärensä Terttu sekoittavat arkea. Mitä tekee Antti, kun ystävä on pulassa? Ainakin saa oppia elämään pinkkien hörhelöiden ja Hello Kitty -kassien kanssa. Kysymyksiä herättää kovin moni asia, kuten mitä eroa on tunikalla ja mekolla? Mitä ovat pompulat ja miksi kaikilla nukeilla on iso pää? Näsäviisas, jo lukemaan oppinut Terttu pääseekin loistavasti esiin tässä kirjassa opettamalla Pasasen pojille hieman naisten elämää ja ajattelutapaa.

Tarhapäivä jatkaa aiemmasta kirjasta tuttua yksinhuoltaja- ja lapsiperheteemaa. Eve Hietamiehen tapa kirjoittaa tapahtumista ja ajatuksista on hauskaa, ajoittain herkistävää mutta ennenkaikkea realistisen humorista! Tilannekomiikka saa välillä nauramaan ihan ääneen! Hienoa, miten Hietamies osaakin kirjoittaa niin loistavasti ja osuvasti miehen näkökulmasta. Meille naisille itsestään selvät asiat ei taidakkaan miesten mielestä olla ihan helppo nakki. Toivon kovasti, että Antista ja Paavosta kuultaisiin vielä!

Lina

Lukemista rakastava Lina oppi lukemaan 5-vuotiaana ja sen jälkeen kirja onkin ollut kädessä lähes aina. Lina tykkää etenkin dekkareista ja suomalaisten kirjailijoiden teoksista, mutta lukee mielellään myös jotain uutta ja erilaista! Kaikki vinkit »