F. Valentine Hooven: Tom of Finland : marginaalista maailmanmaineeseen

Tom of Finland : Marginaalista maailmanmaineeseen

Tiesin kyllä kuka on Tom of Finland, mutta sitten menin elokuviin. Näin Dome Karukosken ohjaaman elokuvan Touko Laaksosesta, josta tuli koko maailman tuntema Tom of Finland. Tarina oli kiehtova ja halusin lukea kirjan.

Onnittelin itseäni hyvästä valinnasta, sillä kirja täydensi kuvaa, jonka olin saanut. Olin saanut kuvan miehestä, joka osaa todella piirtää upeita piirroksia, suorastaan valokuvamaisia. Mies, joka oli homoseksuaali aikana, jolloin se oli kriminalisoitu ja luokiteltu sairaudeksi.

Tom of Finland on hyvin kerrottu kirja, jossa on runsas kuvitus. Pääosin kuvat ovat Touko Laaksosen upeita piirroksia, eroottisia kuvia miehistä. Jos kuvat ovatkin piirretty miehiä ajatellen ja miehille, niin kyllä naisenkin silmä niissä lepää. Piirroksien lisäksi on paljon valokuvia.

Paljon hänen piirroksiaan, joita oli liikkeellä runsaasti, katosi ja varastettiin. Kuvathan liikkuivat pääosin ulkomailla, jossa Touko Laaksonen vietti paljon aikaa; Suomessa hän piti hyvin matalaa profiilia. Vasta hänen kuolemansa jälkeen omaisille selvisi hänen “salainen” elämänsä.

Elämäkerrallinen teos kertoo Touko Laaksosen elämästä aina lapsuudesta asti siihen, kun hän vuonna 1991 kuolee tunnettuna taiteilijana. Huolimatta kaikista vastoinkäymisistä, saa kuvan ihmisestä, joka eli omanlaisensa elämän ja osin onnellisena. Minulle ainakin tuli sellainen olo. Myöskin sellainen olo, että olisin halunut tavata hänenlaisensa ihmisen!

Kirjan on kirjoittanut F. Valentine Hooven ja kirja ilmestyi jo Touko Laaksosen eläessä, niin että hänen äänensä “kuuluu” teoksessa. Tämä painos on nyt päivitetty ja paranneltu versio, kiitos siitä.

Lukukokemus oli niin virkistävä, etten voi muuta kuin suositella tätä kirjaa kaikille.