Tuija Lehtinen: Tuhansien aamujen talo

Tuija Lehtisen uusi aikuisten romaani Tuhansien aamujen talo kertoo kahden naisen näkökulmasta elämästä puolustusvoimissa. Naisten elämät risteävät keskenään, kun luutnantti Martta Vaara saa koulutettavakseen tykkimies Smilla Aarnion. Millaiseksi muodostuvat ihmissuhteet hierakkisessa yhteisössä, kun molemmat naiset saavat huomata kiinnostuneensa samasta miehestä?

Kirjan armeijateema osoittautui varsin mielenkiintoiseksi, sillä kuten useimmat naiset, minäkin tiedän hyvin vähän armeijamaailmasta. Toisinaan tosin armeijainfoa tuntui olevan hieman liikaakin, sillä kaikkia leirejä ja harjoituksia ei olisi välttämättä ihan niin tarkkaan tarvinnut kuvata. Tuija Lehtisen uusi kirja joka tapauksessa lunasti odotukset viihdyttävänä viikonloppulukemisena, sillä Lehtinen hallitsee genrensä ja on yksi parhaimmista suomalaisen romanttisen viihteen kirjoittajista. Hänen kirjansa saavat minut aina nauramaan ääneen, mikä itselleni on hyvän viihdekirjan merkki.

Omat suosikkini tosin löytyvät sieltä Lehtisen tuotannon alkupäästä, sillä näistä uudemmista kirjoista ei ole vielä toistaiseksi löytynyt Rosan talon, Pirunsaaren veljesten ja Taimitarhan lasten ylittäjiä. Itse nimittäin kaipaan viihdekirjojeni sekaan yleensä hieman jännitystäkin, ja sitä noista vanhemmista kirjoista löytyy yllin kyllin. Jos siis Tuija Lehtisen vanhempi tuotanto ei ole vielä tuttua, suosittelen lämpimästi tutustumaan.

Kenties eniten ihailen Tuija Lehtistä hänen nuortenkirjojensa tähden, sillä hän on ollut jo vuosikymmeniä suomalaisten nuortenkirjailijoiden kärkinimiä, ja jaksaa vuodesta toiseen uudistua uusien sukupolvien mukana. Kirjat ovat aina ajankohtaisia, hauskoja ja koskettavia, ja Lehtinen osaa kirjoittaa sekä poikien että tyttöjen näkökulmasta hämmästyttävän osuvasti.

Salla P.