Mark Frost: Twin Peaks : Salattu historia

Twin Peaks : Salattu historia

”Hyvä agentti T##### P#######
Oheinen aineisto on luottamuksellinen ja tarkoitettu vain teidän luettavaksenne.”

Joskus hyvin harvoin tulee vastaa kirjoja, joita on todella hankala kategorisoida. Yksi tällainen on epäilemättä Mark Frostin Twin Peaksin salattu historia. Kirjaan tarttuessani minulla oli ennakko-odotuksena, että kyseessä olisi televisiosarjan historiikki, tiivistelmä siitä mitä sarjassa tapahtui tai kurkistus kulisseihin. Voi kuinka väärässä olinkaan.

Kaikki alkaa jo kansilehtisessä, joka on kirjattuna tämänkin arvostelun alkuun. Kirja on naamioitu kasaksi raportteja, valokuvia ja dokumentteja. Nämä dokumentit ovat peräisin “murhapaikalta” ja annettu lukijalle siinä tarkoituksessa, että lukijan on tarkoitus vetää johtopäätöksiä näiden pohjalta.

Jotta kirjan sisältö lähtisi aukeamaan, tarvitsee lähdemateriaalina toimiva tv-sarja olla hyvin muistissa. Itse huomasin uudelleenkatsovani sarjaa kertaukseksi, vaikka ennen kirjan aloittamista tunsin että muistin sarjan hyvin.

Twin Peaksin ydin on murhamysteeri, jossa kaksoiselämää viettänyt nuori nainen Laura Palmer on murhattu ja murhaa tutkimaan saapuu FBI agentti Dale Cooper. Twin Peaksin pikkukaupunki on kuitenkin varsin erikoinen paikka ja pullollaan salaisuuksia aina ufoihin asti. Twin Peaks : Salattu historia -teoksen keskipiste on sarjan pienemmissä arvoituksissa.

Kirja käynnistyy hitaasti. Ensimmäiset dokumentit ovat 1800-luvun alusta ja ensimmäisellä vilkaisulla tuntuvat varsinaiseen aihepiiriin verrattuna kovin kaukaiselta pohjustukselta. Turhanpäiväisiltä vaikuttavia tietoja on paljon ja mysteerejä rakentavat yksityiskohdat ovat piilotettu muun aineiston joukkoon.

Twin Peaks : Salattu historia ei ole normaali romaani. Sellaista odottavat pettyvät tähän kirjaan väistämättä. Tämä kirja vaatii myöskin aikaa ja vaivaa, en nopeasti mietittynä muista kirjaa, johon olisin käyttänyt näin paljon aikaa (ja kirja ei ole edes mitenkään tavattoman pitkä, noin 350 sivua).

Suuri osa oheistuotekirjallisuudesta on minusta halpaa rahastusta. Twin Peaks : Salattu historia ei ole. Se onnistuu luomaan tv-sarjan epäluonnollisen tunnelman. Kirja on visuaalisesti hieno uutisartikkeleineen ja käsin kirjoitettuine kirjeineen. Se on mielenkiintoinen pohjustus uutta kolmatta tv-kautta ajatellen ja hyvin erikoinen kokonaisuus. Tätä kirjaa ei voi suositella läheskään kaikille, mutta mikäli erikoiset kirjalliset kokeilut kiinnostavat voi tämä olla tutustumisen arvoinen.