Tracy Chevalier: Tyttö ja helmikorvakoru

Jos tykkää taiteesta, historiasta ja kirjallisuudesta, niin Tyttö ja helmikorvakoru on napakymppi! Luettuani kirjan, en ole saanut sitä mielestäni. Sen mukaansatempaava tenho oli käsittämätöntä. Tarina eteni 1600-luvun Hollannissa niin sujuvasti, ettei kirjaa meinannut raaskia käsistään päästää. Toisaalta ei olisi raaskinut lukea, sillä ei olisi halunnut tarinan loppuvan.

Chevalier avaa lukijoilleen erittäin hienon kuvan taiteen maailmasta. Jännite Griet-tyttösen mukana kulkee läpi koko kirjan. Ajan kuvaus on hämmästyttävää ja uskottavaa.

Tämän kirjan luin kirjaston kokoelmista, mutta se ei riitä. Sellaisen vaikutuksen kirja teki, että se on saatava omaksi ja se kertoo paljon, sillä täpötäyteen kirjahyllyyni ei juuri meinaa mahtua uusia. Onneksi kirjakerhosta voi saada kuvitetun painoksen. Se on tärkeää, sillä luettuani Tytön ja helmikorvakorun, oli ihan pakko tutustua Vermeerin tuotantoon. Eli voiko paremmin kirja tehota, jos se poikii uusia elämyksiä kirjojen parissa.