Elina Rouhiainen: Uhanalainen

Uhanalainen

Uhanalainen on Elina Rouhiaisen Susiraja-sarjan toinen osa, ja kirjan tapahtumat käynnistyvät vauhdikkaasti. Raisa on paennut Hukkavaarasta takaisin Helsinkiin ja yrittää unohtaa niin kylän tapahtumat kuin suuren rakkautensa Mikaelin. Pian käy kuitenkin ilmi, ettei Hukkavaarasta irtautuminen ole niin helppoa, ja Raisa ja hänen mukanaan Helsinkiin lähtenyt Niko joutuvat tekemään vaikean valinnan paluunsa suhteen. Asiat Hukkavaarassa ovat menneet pieleen, ja Mikael tarvitsee Raisan apua. Laumanjohtaja Daniel on kadonnut, ja hänen seuraajansa suunnitelmat uhkaavat tuhota koko kylän. Danielin katoamisen myötä hävisi myös Raisan toivo saada tietää lisää itsestään, joten rientäessään mukaan etsintöihin Raisa etsii avaimia myös oman salaisuutensa selvittämiseen.

Uhanalainen jatkaa tasaisen varmasti Kesyttömän aloittamalla polulla, joskin kärsii hieman trilogian kakkososalle tyypillisesti väliinputoajan osasta. Osa tapahtumista säästetään selvästi kolmanteen kirjaan, mutta Uhanalaiseenkin on silti riittänyt mukavasti juonenkäänteitä ja myös ratkaisuja. Kirja on hyvin toiminnallinen, ja vaikka jännitys pysyi hyvin yllä, jäin kaipaamaan hieman pidemmälle menevää kerrontaa monessa kohtaa. Monet uudet yliluonnolliset asiat otettiin annettuina, eikä niitä perusteltu tai pohjustettu sen kummemmin. Raisa myös tuntui hämmästyttävän välinpitämättömältä omien kykyjensä suhteen, eikä niitä kakkososassa paljoa pohdiskeltu.

Joka tapauksessa pidin kirjasta paljon ja luin sen lähes yhdeltä istumalta. Rouhiainen tuntee paranormaalit romanssinsa ja osaa hämmästyttävän luontevasti liittää niiden maailman suomalaiseen miljööseen. Myös juoni kulki sujuvasti ja tarina oli ehjä, eikä jännitys päässyt lässähtämään missään vaiheessa. Pidän myös päähenkilö Raisan vahvuudesta, vaikka aika monesti hän onnistui myös ärsyttämään minua. Mikael sen sijaan on jäänyt minulle melko mitäänsanomattomaksi henkilöksi, joten hänen ajatuksiaan voisi kenties seuraavassa kirjassa avata hieman enemmän.

Jään innolla odottamaan sarjan kolmatta osaa ja nautin samalla siitä, että Suomessa kirjoitetaan näin hyviä nuortenkirjoja.

Salla P.