Walter Moers: Uinuvien kirjojen labyrintti

Uinuvien kirjojen labyrintti

Tämä Uinuvien kirjojen kaupungin jatko-osa on ilmestynyt usean vuoden jälkeen suomeksi. Sen tapahtumista on kulunut 200 vuotta ja lohikäärmekirjailija Hildegunst von Mythenmetz on palannut käymään Kirjaliston kaupunkiin. Paikat ovat muuttuneet edellisen käynnin ja kirjalabyrintin tulipalon jälkeen. Vanhojen tuttujen lisäksi hän tapaa paljon uutta väkeä ja löytää uusia asioita. Nukketeatteri on yksi uusista kaupungin villinneistä asioista ja myös von Mythenmetz innostuu siitä niin paljon, että haluaa sen kirjansa aiheeksi.

Kaltaiselleni lukutoukalle tällaiset kirjoista kertovat kirjat ovat aina yhtä kova juttu. Sen verran täytyy kuitenkin myöntää, ettei tämä nyt ihan Uinuvien kirjojen kaupungin tasolle yltänyt. Laatu oli kyllä periaatteessa hyvä ja Kirjalisto edelleen tosi kiinnostava paikka, mutta jotenkin tämä tuntui silti jonkinlaiselta tulevaa kirjaa pohjustavalta väliosalta. Nukketeatterin osuuskin kirjasta oli ehkä vähän turhan iso, tilalle olisin kaivannut enemmän varsinaisen labyrintin kuvausta.

Veera