René Goscinny ja Albert Uderzo: Umpah-Pah

Uusien Asterix -painosten lisäksi suomalaista sarjakuvayleisöä hemmotellaan toisellakin René Goscinnyn ja Albert Uderzon sarjakuva-albumilla. Kyseessä on parivaljakon Umpah-pah sarjakuva, jossa seikkailevat intiaani Umpah-pah ja ranskalainen upseeri Olvin Janoisin 1700-luvun kolonisaation aikakaudella.

Sarjaa julkaistiin 1960-luvun alusta, mutta se epäonnistui osaksi löytämään yleisöään. Osittain tästä syystä sarja onkin hieman unohtunut Asterixin varjoon ja lienee suhteellisen tuntematon valtaosalle yleisöstä.

Kirja koostaa yksiin kansiin koko sarjan sisältäen siis kaikki viisi albumia: Päänahanmetsästäjät, Latuskajalat sotapolulla, Merirosvoja näköpiirissä, Salainen tehtävä ja Petolliset silmäpussit. Kaikki näistä on viimeksi julkaistu 1970-luvulla ja ovat siten todella tervetulleita uusintapainoksia. Kokoelman täydentää artikkeli sarjan luonnista, joka esittelee tekijöiden alkutaipaletta ja heidän kokemiaan vastoinkäymisiä.

Umpah-pah -tarinoiden rakenne muistuttaa hyvin paljon Asterixin rakennetta. Juonet lähtevät liikkeelle usein ulkoisen lähteen tuomasta häiriöstä, joka saa pääsankarin liikkeelle ratkomaan ongelmaa. Tätä yksinkertaista juonikaavaa terästetään Goscinnyn terävällä huumorilla ja Uberzon komediallisilla piirroksilla. Intiaanien maanläheisestä elämäntavasta riittää hupia ja sekin muistuttaa hyvin paljon tiettyä voittamattomien gallialaisten kylää.

Vaikka Umpah-pah ei ole omasta mielestäni parasta Goscinnyä, ja varmaankin siksi jäänyt vähemmälle huomiolle Asterixin ja Ahmed Ahneen taakse, on se silti aitoa Goscinnyä. Sarjakuva on säilyttänyt taikansa 1960-luvulta nykypäivään. Siksi sarjakuvaa voikin hyvillä mielin suositella yhtenä sarjakuvan mestarin vähemmäntunnettuna työnä.

1. Pitkän tauon jälkeen olen taas alkanut lukea sarjakuvia, lähinnä täällä vinkattuja. Umpah-pahista en ole aikaisemmin kuullutkaan, mutta Asterixit kuuluvat suosikkeihin.

2. Miten mä en ole koskaan kuullutkaan tästä….? Vaikuttaa nimittäin siltä, että tää olis ihan mulle sopiva sarjakuva!

3. Koska tätä kirjaa saisi ostaa ja mistä. Siis Umpah pah koottuna yhteen kirjaan.

4. Koska kirja on ilmestynyt 2014, se lienee jo aikaa sitten loppuunmyyty. Täytyy siis haeskella divareista.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 860 tilaajan joukkoon!