Marko Kilpi: Undertaker : Kuolemanlaakso

Kuolemanlaakso on Undertaker-sarjan kolmas osa, jossa saamme olla hautajaisurakoitsija Jarmo Kiven hyytävässä matkassa. Mukana on myös opiskelija Tuomas Lintu, joka pelkää matkan mutkia vieläkin enemmän kuin lukija.

Jarmo Kivi on kiltti ja huomaavainen hautajaisurakoitsija, mutta koska hän elää kaksoiselämää, niin hän osoittautuu myös kylmäveriseksi ammattirikolliseksi. Tuomas Lintu on hänen apulaisensa ja vaikka haluaisi irti kaikesta, ei vaan pääse. Kivi on kivi ja hänellä on keinonsa pitää kiinni.

Kirjassa ovat myös poliisit ja ovatko heidänkään tekonsa aina puhtaita. Lukiessa tulee väkisinkin mieleen, että kehenkään ei voi luottaa ja se, mitä kenestäkin paljastuu, lisää jännitystä. Yhteistä kaikille tuntuu olevan suurroisto Rundi, joka on päässyt karkuun ja hänet olisi saatava kiinni, keinolla millä hyvänsä.

Muita jännityksen aiheita ovat Kiven puolison, Leenan, kirkkoherraehdokkuus, Tuomas Linnun naapuri Timo, joka osoittautuu poliisiksi, Noora-tyttäreen kohdistuva uhkaus ja niin edelleen.

Jännitys on se, mikä tässä vallitsee kaiken aikaa niin täysin, että meinaa välillä oikein ahdistaa. Lisäksi sillä tavalla positiivisesti ärsyttää, kun ei saa selkoa Jarmo Kivestä, että mikä hän on lopulta miehiään. Miksi hänellä on kaksoiselämä ja kuinka kauan se voi jatkua. No, sen tietää Marko Kilpi, joka pääsi eduskuntaan ja voidaan vaan toivoa, että hänellä jää aikaa jatkaa tätä jännittävää sarjaa, että voidaan taas lukea Jarmo Kiven seikkailuista.

1. Uskomatonta. Mieletöntä. Oon aivan puulla päähän lyöty. Undertaker-trilogia on nyt luettu ja oli kyllä huikea matka. Kilpi on ihan liekeissä. En oo koskaan lukenu mitään vastaavaa. Parasta antia oli hautausurakoitsija Kivi, Kaikkien aikojen konna. Loppuratkaisu oli mykistävä. Kiitos!