Maia Raitanen: Valas, valas! : Maailman viehättävin valaskirja

Valas, valas!

Maailmassa on 76 valas- ja delfiinilajia, jotka on kaikki esitelty tässä kirjassa. Heimoittain jaotelluista lajeista on kerrottu kaikki perustiedot ja kiinnostavia faktoja. Kirja on sekoitus tietokirjaa, sarjakuvaa ja mietelmiä.

Ison osan sivutilasta ja samalla myös lukijan huomiosta vievät kuvat. Lajikohtaiset yleiskuvat ovat kauniita ja selkeitä, niiden avulla on helppo erottaa eri lajit toisistaan. Toisissa kuvissa taas on luonnollisissa ympäristöissä ja toimissaan olevia valaita, jotka kertovat puhekuplien avulla mietteitään välillä filosofisemmin ja välillä humoristisemmin.

Valas, valas! on alaotsikoltaan “maailman viehättävin valaskirja” ja se vaikuttaa tosiaankin pitävän paikkansa. Tässä taitaa olla tämän vuoden paras tietokirja. Vaikka tyyli saattaakin pintapuolisesti katsottuna vaikuttaa lastenkirjalta, niin tämä on kuitenkin ensisijaisesti aikuisten kirja – ei kuitenkaan lapsilta kielletty.

Veera