Turo Kuningas: Välityö

Välityö

Miksi me teemme työtä? Mittaako ihmisen tekemä työ ihmisen arvon? Toteutuuko ihminen sen mukaan, mitä hän tekee työkseen? Vai onko se vain tapa tienata rahaa. Turo Kuninkaan ensimmäinen romaani Välityö käsittelee työelämää hengästyttävän monesta näkökulmasta.

Maailma pyörii sinnepäin tehdyllä työllä, jota kohtaan ei tunneta mitään kiinnostuksen, innon tai intohimon tapaistakaan, koska ne tuntemukset varataan vapaa-ajalle, jolloin juoksemme halujemme perässä.

Päähenkilöitä Kuninkaan romaanissa on monta, ainakin kolme – joidenkin mielestä varmasti vielä ainakin pari lisää. Joni Suula toimii asiakkaiden kanssa, motivaattorina, tapahtumatuottajana, minä ikinä. Ilkka on teollisuusyrityksen varaston pikkukymppi, joka suhdanteiden muuttuessa joutuu tarkastelemaan asioita uudesta tulokulmasta. Kolmas kertoja on murtovaras, joka talvehtii Ilkan mökillä. Kertomukset ja hahmot linkittyvät vähitellen. Ja väliin mahtuu paljon muutakin: politiikkaa, viihteistyneen yhteiskunnan kritiikkiä, lööppijulkkiksia.

Kertojien erilaisuus näkyy tyylillisinä eroavaisuuksina Kuninkaan tekstissä. Joni Suulan näkökulma rytmittyy minuuttiaikataulun mukaan. Ilkan kertomus viikonpäivissä, murtautujan kertomus kuukausien mukaan. Ovela on myös Kuninkaan valinta romaanin päälinjaksi: kun Ilkka ajautuu vähän sivuraiteille elämässään, siirtää Kuningas Ilkan päähenkilöstä sivuraiteille, keskushyökkääjän paikka on nyt Joni Suulan.

Välityössä tennis saa valtavan roolin kuin vahingossa, mutta tarkemmin ajatellen se onkin juuri se tärkeä juttu, se jokin josta haetaan sisältöä ja merkitystä. Turo Kuninkaan tenniskerronta on yksityiskohtaista kuvausta, intohimoista, pikkutarkkaa detaljien hiomista. Harrastukseen uhrataan oma itse, harrastuksessa halutaan kehittyä, höntsypelin voittaminen on suurempaa kuin työprojektin onnistuminen. Ei työ mitään.

Vaikka Välityö sinkoilee moniaalle, pysyy se hienosti kasassa loppuun asti. Aiemmin lyhytproosaa julkaissut Turo Kuningas on nyt kirjoittanut erinomaisen romaanin, jota kelpaa vinkata kenelle tahansa työelämästä, yhteiskunnasta ja tenniksestä kiinnostuneelle lukijalle!