Erika Knight: Värikkäät silmukat : 20 kaunista neuleprojektia ja ideoita värienkäyttöön

Värikkäät silmukat

Värit ovat tärkeä tekijä käsitöissä niin kuin kaikissa visuaalisen kulttuurin lajeissa. Kuinka suurta iloa tuottavatkaan eri väreissä hohtelevat langat, nehän suorastaan kutsuvat neulomaan! Näistä lähtökohdista on syntynyt neule­- ja virkkaussuunnittelija Erika Knightin kirja Värikkäät silmukat. Sen alussa luodaan tiivis katsaus värioppiin ja neuvotaan, miten erilaisia neuletekniikoita voi käyttää värien ilmentämiseen. Kirja opastaa lyhyesti mutta melko selkeästi miten luodaan vaikutelma liukuvärjäyksestä, miten tehdään mosaiikkineuletta nostetuin silmukoin, miten raitoja tai erityyppisiä kirjoneuleita.

Kirjan pääosan muodostavat sitten neuleohjeet, joissa on toteutettu suurin piirtein nousevassa vaativuusjärjestyksessä alussa kuvattuja tekniikoita. Mukana on lähinnä kodintekstiilejä ja asusteita, vain yksi kaksinkertaisella langalla neulottu pusero on päässyt mukaan.

Knightin ohjeet samoin kuin koko teoksen yleisilme ovat ronskin taiteellisia, hän ei juurikaan pikkupiperrystä harrasta, vaikka kirjan loppupuolella olevat kirjoneuleohjeet jonkin verran tarkkuutta vaativatkin. Suurin osa ohjeista on toteutettu melko paksuilla langoilla, mikä tekee niistä tietysti nopeasti valmistuvia.

Mainitsemani ronski taiteellisuus ulottuu myös kirjan ohje­- ja mallipiirroksiin, mikä kyllä vähän häiritsi minun pedanttia silmääni: joistakin ruutumalleista oli vähän vaikea saada selvää. Mutta kokonaisuutena Knightin kirja on ihan virkistävä ja se antanee innoitusta varsinkin aloittelevalle neulojalle.