Inga Magga: Varjonyrkkeilijä

Hyppiminen vapauttaa, vähentää pelkojani, tuo minut tähän hetkeen, pois pelkojen kehästä.

Lainaanpa vaikka tuon grafiikkaa opettavan, nyrkkeilyä Barren valmennuksessa harrastaneen Lolan mietteen kaiken kamaluuden ja sekasotkun jälkeen.

– Minä… En kestänyt häpeää isästä, hänen teoistaan.

Rebekan lainauksellakin olisin voinut aloittaa. Rebekka on Lolan oppilaana grafiikkakurssilla, nyrkkeilee ja on valmentaja Barren tytär.

Barre on käyttänyt Lolaa seksuaalisesti hyväkseen: ottaa väkivalloin lukijan silmien edessä tuolloin 14-vuotiaalta Lolalta neitsyyden.

Mitä tekee Lola Rebekalle – kostaako tyttärelle isän törkeät teot?

On edessä monipolvinen, moniongelmainen vyyhti, hienosti rakennettu raju kirja, jossa perhe, myös ‘nyrkkeilyperhe’, voi pahoin isän pahojen tekojen takia ja isän pahat teot taas juontavat juurensa Ranskassa siinneen isän orpouteen. Vyyhti laajenee valmennusrinkiin ja johtaa lopulta melkoiseen ‘saksalaiseen’ tv-rikoskudelmaan, jossa syyllisiä/syyllistä lopulta haetaan monen mutkan kautta.

Inga Maggan (s. 1983) teksti on kiihkeää kuvausta nyrkkeilyn ytimessä, hiki ja veri roiskuvat hyvän olon tavoittelussa. Ja entä se sietämätön jännitys ottelun alla:

“Oksennuksen ja sappinesteiden vaisu löyhkä jäi kehäksi kasvojeni ympärille, haistoin koko ajan sisuskaluni ja minua pyörrytti jännityksestä. Yritin ulostaa, yritin virtsata, yritin tyhjentää sisältäni kaiken mahdollisen. Mutta ihminen ei tyhjene pakon edessä. Minä olin keskeneräinen urheilija, ja kohta olisi se hetki, kun minun olisi oltava valmiina.”

Itse kehässä kaikki on sitten toisin, sen kuin annat paukkua, sillä ‘ihminen kasvaa sen tehtävän mittaan, joka hänelle luotetaan’. Niin kuuluu valmentajan neuvo.

Käsissä on intensiivinen, kiehtova, kova, raaka tarina elämästä, valmennettavista, valmentajasta, valmentajariippuvuudesta, alistuvuudesta, ja vaikka sun mistä pahuudesta ja pimeydestä.

Empatiakykyiselle lukijalle saattaa olla liika-annos raskasta nieltävää?

Paljon raskaampaa luettavaa Maggan Varjonyrkkeilijä on kuin Elina Kilkun vastikään ilmestynyt Ihana tyttö, nuorten kirja, jossa hyväksikäyttö on vähemmän väkivaltaista, mutta yhtä lailla tuomittavaa, luolamiesmäisen esimiehen raakaa vallan väärinkäyttöä. Juuri sitä, mikä tässä ajassa on #metoo-liikkeen myötä kaivettu esiin. Täysin tuomittavaa.

Maggan kirja on varsinainen heavyweight-matsi, josta leikki on kaukana.

hikkaj