Jukka Behm: Viallinen valkaisuvoide

Viallinen valkaisuvoide

Herra Patil ratkaisee -sarjan toinen osa on Viallinen valkaisuvoide. Intialaiselle tummalle iholle levitettävä valkaisuvoide takaisi kauneuden, mutta toisin käy. Siitä se tämä kirja alkaa.

Kirjassa eletään arkea intialaisessa Punen kaupungissa, syödään hyvin ja eletään vailla kiireitä.

Herra Adhikara Patil on taas elementissään, pyöräkorjaamolla ei pitele niin kiirettä, ettei ehtisi ratkoa arvoituksia. Lisäksi herra Patil huomaa sanomalehdessä avunpyynnön, jonka joku on sinne kirjoittanut. Se herättää heti mielenkiinnon ja niin onkin pyörien korjaaminen vallan toissijalla. Apulaisena Adhikaralla on Fateen, joka hoitaa lähinnä “juoksevia” asioita. Herra Patil ajelee pyörällä ja käy jututtamassa ihmisiä, saadakseen ratkaisevia tietoja. Tarkkaavaisena on myös herra Patilin vanha äiti, panji Kanesha.

Lisäksi Adhikaran mieltä askarruttaa vaimon terveys. Vaimo Mahajadeemilla on selkäkipuja. Kaikkea muutakin on ollut, joten yritetään elää nauttien jokaisesta päivästä.

Viallinen valkaisuvoide on ihana, lupsakka kirja, jossa ei mässäillä väkivallalla, vaan ratkotaan arvoituksia, joihin poliisikaan ei juuri puutu. Kirjassa on aivan herkullisia kohtia, joita tekee mieli lukea vieruskaverille ääneen, koska siten ne ovat vielä maistuvampia.

“Viisas tyhmä on viisaampi kuin tyhmä viisas”, Adhikara sanoi ja laittoi kynän takaisin taskuunsa. Eikä hän voinut olla lisäämättä: “Kalaa syödessä ja valehdellessa on oltava varovainen.”