Rita Taylor ja Madeline Weston: Vintageneuleet : upeita neulemalleja 1930-­1950-­luvuilta filmitähtien tyyliin

Vintagevaatteet ovat viime aikoina olleet joissakin piireissä hyvinkin suurta muotia. Nämä 1920­-1960­-luvuilla valmistetut vaatteet korostavat naisellisuutta ja filmitähtimäistä glamouria. Neulealan tunnetut kirjailijat Madeline Weston ja Rita Taylor ovat koonneet 1930-­1950­-lukujen neuleita päivittettyinä nykyaikaan.

Näiden aikojen pukimet myötäilivät kehon muotoja ja varsinkin vyötäröä. Myös olkapäitä korostettiin, mikä loi tiimalasimaisen vartalon. Neulomisen historia näiltä vuosikymmeniltä on monimuotoista: pula-­aikoina myös langoista oli puutetta ja niitä piti käyttää tehokkaasti, kun taas nousukausina uudet langat ja värit yleistyivät.

Vintageneuleet -­kirja tarjoaa melko laajan kokoelman näiden aikojen neuleita. Eniten mukana on puseroita, jakkuja ja twinset -­yhdistelmiä; myös muutama asuste on päässyt kirjan loppuun. Neuleet on hauskasti nimetty filmitähtien etunimien mukaan: Jayne, Hedy, Grace ja Audrey ovat tästä esimerkkeinä.

Kaikissa neuleissa on S­, M­ ja L -­koot, mutta vaikka kirjoittajat esipuheessa mainitsevat, että malleja on sovitettu nykynaisen mittoihin, ovat mitoitukset melko niukkoja, joten kovin muhkeille muodoille tästä kirjasta ei malleja juurikaan löydy. Toisaalta hoikkavartaloisille ne ovat oikein pukevia. Suurin osa on toteutettu pitsi-­ tai pintaneuleena, mutta kirjasta löytyy myös pari Fair Isle ­-tyyppisen kirjoneuleen sovellusta.

Käytetyt langat ovat enimmäkseen melko ohuita, joten ihan parin illan töitä ne eivät ole. Ohjeet ovat selkeitä ja havainnollisia; tosin joku saattaa kaivata pitsineuleista kaavakuvia, koska kaikki niiden ohjeet on annettu sanallisesti, mutta tämä on tietysti tottumuskysymys. Langat ovat enimmäkseen brittiläisiä, ja osaa löytyy helposti Suomestakin, mutta muutama tuntui ainakin minulle hyvin eksoottiselta ja tuntemattomalta. Langoista on kuitenkin annettu normaaliin tapaan sekä neuletiheys että juoksumetrit, joten vaihtamisen pitäisi onnistua.

Vintageneuleet on oikein kaunis ja neulomaan innostava kirja, koska mallit ovat omaperäisiä ja nykytyylistä selvästi poikkeavia. Alan harrastajille siitä löytyy varmasti montakin kiinnostavaa työtä.