Sirpa Parviainen: Virkkaa kukkia : Somista asusteita, piristä kotia

Virkkaa kukkia

Jokaiselle, joka virkkaa tai neuloo paljon erivärisistä langoista, jää väistämättä jäljelle pieniä ja isompiakin jämälankanöttösiä, joiden käyttämisestä voi tulla ongelma. Lankoja on liian vähän minkään isomman uuden työn toteuttamiseen, mutta ei niitä roskiinkaan mielellään heitä. Erinäiset jämälankatyöt ja siten myös ohjeet sellaisiin tulevat siis tarpeeseen, ja tätä tarvetta tyydyttää oikein kivasti Sirpa Parviaisen uusin kirja.

Virkkaa kukkia -kirja antaa nimensä mukaisesti ohjeet 35 erilaisen kukan virkkaamiseen. On ruusuja, kurjenmiekkoja, hajuherneitä ja vaikkapa mustasilmäsusannoja, niin että eiköhän jokainen löydä itselleen läheisen kukan mallin, ainakin minun lempikukkani orvokki ja omenankukka olivat mukana oikein herttaisina. Kun kyse on yksittäisistä kukista, on niiden virkkaaminen väistämättä nopeaa, mutta mikään ei estä tekemästä kimppuja tai oksia, kunhan vain niihin valmistetaan varret ihan kirjaimellisesti rautalangasta vääntämällä.

Ihan pari asiaa olisin toivonut olevan kirjassa toisin: nyt kukat oli järjestetty aakkosjärjestykseen, mutta vaikeusasteen mukainen järjestys olisi ehkä käytännöllisempi. Lisäksi ajattelin, että mukana olisi saanut olla vähän enemmän vinkkejä valmiiden kukkien käyttöön ja yhdistelyyn. Mutta siinä suhteessa voi tietenkin jokainen käyttää mielikuvitustaan niin paljon kuin sitä on hänelle suotu.

Mukava kirja kaiken kaikkiaan, uskon että monet virkkausintoiset pitävät tästä.