Max Hastings: Winston Churchill : Sotavuodet 1940-1945

Winston Churchill

Max Hastingsin Winston Churchill -teos tarjoaa erinomaisen kuvauksen sotavuosista historian harrastajille. Hastings on perehtynyt Winston Churchilliin todella kattavasti ja saamme nyt ensimmäistä kertaa kymmeniin vuosiin nauttia tämän Euroopan historian merkkihenkilön elämäkerrasta myös suomen kielellä.

Kirja on kirjoitettu mukaansatempaavasti ja asiantuntevasti. Suosittelen kirjaa erityisesti aihetta jo jonkin verran tunteville, sillä mikään historian perusteos Hastingsin kirja ei ole, vaan siinä oletetaan lukijan olevan jo perillä toisen maailmansodan perustapahtumista ja tuntevan kenties hieman jo Winston Churchilliakin.

Hastings osaa rakentaa Churchillista inhimillisen ja monipuolisen kuvan, ja saa lukijan ymmärtämään miksi Churchillia vuoroin rakastettiin ja vuoroin vihattiin. Tämänkin kirjan perusteella tulee selväksi, miksi Churchillin merkitys Euroopan historiassa on niin suuri. Ilman häntä maailma voisi tänä päivänä olla hyvinkin toisenlainen.

Churchill oli suuri sotapäällikkö ja karsimaattinen johtaja aikana, jolloin sellaista todella tarvittiin. Hän uskalsi tehdä vaikeitakin päätöksiä unohtamatta silti inhimillisyyttään. Jos valta alkoikin nousta päähän, Churchillin vaimo palautti hänet pian takaisin maan pinnalle.

Paitsi Winston Churchillista, teos kertoo toisen maailmansodan vuosista ja paljastaa paljon ainakin itselleni uutta tietoa sodan kulusta. Lisäkehuja kirja ansaitsee myös erittäin kattavasta kirjallisuusluettelosta sekä henkilöhakemistosta.

Tämä on varmasti hyvä joululahjakirja kaikille sotahistorian harrastajille.

Salla P.