Tuija Lehtinen: www.liisanblogi.net

www.liisanblogi.net

Kirjan päähenkilö on 16-vuotias Liisa, jonka perhe muuttaa vuodeksi Ruotsiin ja hän itse haluaa jäädä lukioon Suomeen. Liisa muuttaa Kirkkonummelta setänsä ja kahden tätinsä luokse Big Cityyn. Koko paikka on täynnä enemmän tai vähemmän originellia porukkaa, jota löytyy myös naapurina sijaitsevasta Kantrikylästä.

Kehyskertomuksena toimii Liisan pitämä blogi, johon hän kirjoittaa yleisellä tasolla nuorison elämään liittyvistä aiheista. Jokaisen luvun lopussa on kyseisen blogitekstin kommentit. Varsinaiseen juonenkulkuun blogitekstit kommentteineen eivät juurikaan liity ja siksi ne tuntuivat hetkittäin turhilta.

Nykyään blogin kirjoittaminen on huomattavasti yleisempää kuin kirjan ilmestymisajankohtana. Internet-ilmiönä blogit ovat kuitenkin sen verran kiinnostavia, että myös aiheeseen liittyvä luettava jopa fiktiona on lähtökohtaisesti kiinnostavaa. Tässä kirjassa siitä ei kuitenkaan ole saatu riittävästi irti, vaikka potentiaalia onkin.

Muilta osin kirja on kuitenkin sitä taattua Tuija Lehtisen laatua ja kertomus tavallisen nuoren elämästä. Kirjan kieli on sujuvaa ja juoni pitää otteessaan. Henkilögalleria on monipuolinen ja hyvä. Hahmoista useampi on joko hauska tai muuten kiinnostava.

Veera