Pertti Jarla ja Roman Schatz: Zoo : Eläimellinen tarina

Tämä on lasten versio Eläinten vallankumouksesta. Kun kyseessä on parivaljakko Roman Schatz ja Pertti Jarla, niin voi heti avoimin mielin ottaa kirjan käsittelyyn —vaikka ei olisikaan lapsi.

Kaikki alkaa siitä, kun eläintarhan vanhin asukas, Sumatrantiikeri virkkoo: “Miffä filmälafini ovat?” Hän, vanhin asukas koko eläintarhassa ja hampaatkin ovat jossain…Kaiken kaikkiaan, hellyyttävä.

Eläintarhan elämä saa särön, sillä eläintarha on saanut uuden johtajan, joka alkaa vaatia tulosta. Johtaja vaatii eläimiltä jos vaikka mitä, että tulisi enemmän asiakkaita ja sen myötä lipputuloja. Kuinka sitten käy, pystyvätkö eläimet olemaan koko ajan virkeitä ja tekemään temppuja?

...”molemmat jääkarhut olivat vaipuneet masennukseen. Heiltä odotettiin pörröistä vauvaa, mutta vaikka he kuinka yrittivät, se ei tuottanut tulosta. Molemmat olivat uroksia.”

Schatz kuvaa eläimiä niin hersyvästi, että sitä tempautuu heti mukaan. Varsinaiset kuvat ovat kuitenkin Fingerporin luojan, Pertti Jarlan. Yhdessä nämä miehet ovat luoneet eläintarhan asukkaista niin persoonallisia, että uskallan väittää onnistuneeksi, tätä kirjaa ja toivoisin ehdottomasti lisää!