Pelien filosofia

C. Thi Nguyen: Pelien filosofia : Toimijuus taiteena

Mistä peleissä on pohjimmiltaan kyse? Miksi niihin käytetään aikaa, vaikka pelien päämäärät ovat usein mielivaltaisia. C. Thi Nguyen on kuitenkin eri mieltä tästä mielivaltaisuudesta. Pelejä tarkastaltaessa pitää katse suunnata eri tavoin: kun päämäärää tavallisesti oikeutetaan tarkastelemalla sen omaa arvoa tai katsomalla, mitä siitä seuraa, pelie... Lue koko vinkki »
Matopelin perilliset

Juho Kuorikoski: Matopelin perilliset

Mobiilipelit ovat viimeisen vuosikymmenen ajan olleet suomalaisen peliteollisuuden lippulaiva, joka on myös huomattu kansainvälisesti. Siksi on ymmärrettävää, että mobiilipelaamisen historiaa ja siihen liittyviä ilmiöitä on tarve tallentaa myös kirjalliseen muotoon. Tämä on tietokirjailija Juho Kuorikosken tavoitteena hänen uutuuskirjassaan Matopel... Lue koko vinkki »
Pelattu elämä

Aleksandr Manzos: Pelattu elämä : Miten pelit tekivät minusta minut

Vapaa toimittaja ja kirjailija Aleksandr Manzos on monelle aktiiviselle tietokonepelaajalle tuttu laajasta digitaalisia pelejä käsittelevästä kirjallisesta tuotannostaan. Hänen erityisosaamistaan ovat valtavirran ulkopuolelle jääneet digitaaliset pelit ja näitä pelejä Pelattu elämä : Miten pelit tekivät minusta minut esittelee useamman. Manzos k... Lue koko vinkki »
Pelit kulttuurina

Jonne Arjoranta, Usva Friman ja Jani Kinnunen (toim.): Pelit kulttuurina

Pelit ja pelaaminen ovat nykyään arkipäiväistyneet. Pelejä suunnitellaan ja kehitetään kaikenikäisille ja niitä myös pelataan lähes kaikissa ikäryhmissä. Suomalaiset erityisesti ovat pelikansaa, oli kyse sitten lotosta, mölkystä tai vaikka Clash of Clansista. Pelit eivät myöskään rajoitu vain vapaa-aikaan, vaan niitä harjoitetaan myös ammattina ja ... Lue koko vinkki »
Pelien äärettömät maailmat

Tuukka Hämäläinen ja Aleksandr Manzos: Pelien äärettömät maailmat : Elämän suuret kysymykset digitaalisissa peleissä

Keskustelu videopelien turhuudesta on nykyään onneksi hieman harvinaisempaa kuin menneinä vuosina, mutta yhä edelleen keskustelu pysyy sinnikkään yksipuolisena. Myönnetään kyllä, että pelaaminen parantaa erityisesti nuorison kielitaitoa ja reagointikykyä, mutta siihen sen hyvät puolet tuntuvat julkisessa diskurssissa jäävän. Voisiko peleillä kuiten... Lue koko vinkki »

Jaakko Stenros ja Jukka Särkijärvi (toim.): Seikkailuja ja sankareita : Katsauksia suomalaisen roolipelaamisen historiaan ja nykyhetkeen

Viimeisimmästä suomalaista roolipelaamista käsittelevästä kirjasta onkin vierähtänyt jo tovi. Tilannepäivitykselle on siis tarvetta ja sitä tarjoaa Seikkailuja ja sankareita, jonka yhdeksän artikkelia esittelevät ansiokkaasti suomalaisen roolipelaamisen historiaa ja nykypäivää. Kirjassa käsitellään mm. suomalaisia roolipelijulkaisuja ja -lehtiä omi... Lue koko vinkki »

Samuli Kraneis ja Kalle Rantala: Kaikki e-urheilusta

E-urheilu on viime aikoina ollut uutisotsikoissa yhä tihenevään tahtiin, mutta tähän mennessä kattavaa katsausta ilmiöön ja sen historiaan ei ole oikein löytynyt kirjamuodossa. Sinänsä oikein mainio E-urheilun käsikirja tosin ilmestyi aikaisemmin tänä vuonna, mutta se on enemmänkin opas lapselle e-urheilun pariin kuin kattava tietokirja e-urheilun ... Lue koko vinkki »
Pelit elämän peilinä

Aleksandr Manzos: Pelit elämän peilinä

Pelitoimittaja Aleksandr Manzos debytoi viime vuonna Kaikkien aikojen pelit -kirjallaan. Kirja esitteli 30 klassikkovideopeliä 1970-luvulta nykypäivään, tuloksenaan mielenkiintoinen, pelialan yleissivistystä edistävä, mutta lopulta aika pinnallinen kirja. Pelit elämän peilinä on sitten hyppy selvästi syvemmälle. Kirjan ydinkysymys on: mitä väliä... Lue koko vinkki »
Löydä lautapelit

Mikko Saari: Löydä lautapelit

Huolimatta kaikesta digitaalisesta viihteestä lautapelaamisella menee parem­min kuin koskaan. Uusia pelejä julkaistaan huimaa tahtia, pelimekaniikat ovat innovatiivisia, uudenlaisia tapoja pelata kehitetään jatkuvasti. Pelaamisen ei todellakaan tarvitse olla enää mitään Monopolyn tai Afrikan tähden kaltaista ikävää tuurilottoa tai pelkkää lasten aj... Lue koko vinkki »
E-urheilun käsikirja

Otto Rönkä: E-urheilun käsikirja

E-urheilu on yleistynyt kovaa vauhtia ja noussut Suomessakin televisiolajiksi asti. Se on siis asia, josta aikaansa seuraavan ihmisen olisi hyvä olla selvillä. E-urheilun käsikirja on pieni kirja, jolla voi saattaa itsensä ajan tasalle. Kirja kertoo, mistä e-urheilussa on kyse, miten e-urheilijaksi tullaan, mitä pelejä tällä hetkellä pelataan, m... Lue koko vinkki »
Suuret seikkailupelit

Juho Kuorikoski: Suuret seikkailupelit : tietokonepelien klassikot

Seikkailupelit ovat yksi tietokonepelien perusgenreistä. Alkusysäyksensä genre sai vuonna 1976 valmistuneesta Colossal Cave -pelistä, josta sikisi tekstiseikkailujen lajityyppi. Lajityyppi eli ja kehittyi ja kypsyi interaktiiviseksi fiktioksi, mutta matkan varrella pelit saivat myös kuvitusta. Tekstin osuus peleissä jäi koko ajan vähäisemmäksi, kun... Lue koko vinkki »