Grimmin saduista Controliin

Tuukka Hämäläinen ja Heidi Rautalahti (toim.): Grimmin saduista Controliin : Esseitä pelien ja kirjallisuuden rajalta

Niinhän sitä sanotaan, että nuoret pelaavat liikaa ja lukevat liian vähän. Pisa-tulosten ja lukutaidon heiketessä, kirjat ja pelit nähdään julkisessa keskustelussa usein vastakkaisina tapoina viettää aikaa, mutta onko näiden kahden taiteenlajin välinen suhde pakko nähdä näin vastakkaisena? Tuukka Hämäläisen ja Heidi Rautalahden toimittama kirja Gri... Lue koko vinkki »

Michael Cunningham: Villijoutsenet ja muita kertomuksia

”On syytä muistaa, että tämä on sama kuningas, joka sääti lain kissojen ja koirien pukemisesta housuihin, ja joka teki liian kovaäänisestä naurusta rangaistavaa. Huhujen mukaan hänen isänsä, vanha kuningas, käytti häntä hyväkseen. Mutta niinhän sitä usein väitetään, kun selittämättömälle käytökselle halutaan löytää jokin selitys.” Jo tämä Pikkumies... Lue koko vinkki »

Leena Laulajainen: Hopeasarvinen poro : satuja Lapista

Keväällä 2013 olimme perheen kanssa Lapissa ja päätösillan yhtenä ohjelmanumerona oli kirjoittaa tarina revontulten synnystä. Hopeasarvista poroa lukiessa tämä tuli elävästi mieleen. Lapin ja vanhojen tarinoiden ystävänä Laulajaisen tekstien maailmaan oli erityisen helppo astua sisään. Kotimaisessa elokuvaklassikossa on pääosassa Valkoinen peura, ... Lue koko vinkki »

J.R.R. Tolkien: Satujen valtakunta

Satujen valtakunta on kokoelmateos, joka sitoo yksiin kansiin joukon Tolkienin pienempiä töitä. Kokoelma koostuu neljästä tarinasta jotka ovat Roverandom, Maamies ja Lohikäärme, Seppä ja Satumaa ja Niukun lehti. Lisäksi kokoelmassa on runokokoelma Tom Bombadilin seikkailut ja essee Saduista. Kaikki nämä on julkaistu erikseen jo aikaisemmin, mutta ... Lue koko vinkki »

Philip Pullman: Kellopeli eli kuinka kaikki vedettiin käyntiin

Kaikki alkoi talvi-iltana, kun kaupunkilaiset kerääntyivät majataloon. Kylän kirjailija Fritz alkaa kertoa uusinta tarinaansa – Fritzin kauhutarinat tunnetaan ja majatalon asiakkaat tietävät odottaa hurjaa kertomusta. Tämä tarina, nimeltään Kellopeli, on aikaisempiakin hurjempi. Se on todellakin kuin kellopeli: kun se on vedetty käyntiin, sitä ei p... Lue koko vinkki »

John Boyne: Nooa Notkoniitty karkaa kotoa

Kahdeksanvuotias Nooa Notkoniitty karkaa kotoa. Hän haluaa seikkailua, nähdä maailmaa. Maailma käy erikoiseksi nopeasti: Nooa kohtaa puhuvan mäyräkoiran ja hyvin erikoisen puun. Löytyypä myös kummallinen lelukauppa ja lelukaupan vanha omistaja, eikä Nooa sen pidemmälle pääsekään. Loput kirjasta menee lelukauppiaan kanssa keskustellessa ja tarino... Lue koko vinkki »