Sami Karjalainen: Rantojen hyönteiset

Kansi: Sami Karjalainen: Rantojen hyönteiset

Sami Karjalaisen upeat kirjat saivat jatkoa. Rantojen hyönteiset esittelee lähiympäristön hyönteisiä niin näyttävän ja erikoisen kuvituksen kautta, että lukiessa on kuin taidenäyttelyssä.

Tekijä kertoo: “Kirja on tehty rakkaudesta huonosti tunnettuihin lähiympäristömme hyönteisiin.” Se on osuvasti sanottu, sillä  teos ei nosta valokeilaan koreimpia korentoja tai värikkäimpiä hyönteisiä vaan tekee tavallisista massalajeistakin näyttäviä ja mielenkiintoisia. Katsokaapa vaikka kuvasarja hyttysen kuoriutumisesta tai vesimittarin nymfin ihmismäinen asento.

Kuvat eivät ole pelkkiä luontokuvia tai taideteoksia. “Joku ötökkä” muuttuu ilmeikkäiden kuvien kautta persoonallisemmaksi, ja sen elintavoista haluaa heti lisää tietoa. Luonnonmukaisessa ympäristössä perinteisellä tekniikalla tällaisia kuvia ei saa ja Karjalainen kertookin avoimesti mitkä kuvat ovat akvaariossa otettuja.

Kansainvälisistä julkaisuista tietoa ammentava teksti on kenelle tahansa luonnosta kiinnostuneelle helposti ymmärrettävää. Se ei yritäkään olla määritysopas tai kaiken kattava tietokirja, mutta onnistuu myös tiedon jakamisessa. Ainakin itse aion perehtyä tulevana kesänä hyönteisiin entistä tarkemmin.

Joni

Vuodesta 2007 Kirjavinkkeihin kirjoittanut Joni Sundström lukee monipuolisesti. Intohimoinen luonnon tutkiminen ja retkeily ovat elämäntapoja, joten luontokirjat kiinnostavat erityisesti. Kotisivut: Kaikki vinkit »