Mirja Sinkkonen: Mielen hoiva : myötätunto ja lohdutus voimavaraksi

Mirja Sinkkonen on psykologi, psykoterapeutti ja psykoterapiakouluttaja. Hänen kirjansa rohkaisevat hyvin lempeällä tavalla kohentamaan itsetuntoa, uskomaan omaan vanhemmuuteen ja muutoinkin riittämään itselleen. Yhdessä Paula Tähtisen kanssa hän on tuottanut materiaalia Krito-ryhmien, sielunhoidollisten vertaistukiryhmien, toiminnan pohjaksi.

Mielen hoiva puhuu myötätunnosta ja lohdutuksesta – nimenomaan myötätunnosta ja ymmärryksestä itseä kohtaan. Menneisyyttä ja sen jakamia rakennuspalikoita emme voi muuttaa. Voimme kuitenkin yrittää nähdä persoonallisten havainnointi- ja reagointitapojemme taakse ja ymmärtää, mikä voima kohtaamillamme pettymyksillä ja vaikeuksilla elämässämme on. Haavoittavien muistojen työstäminen auttaa hyväksymään omaa keskeneräisyyttä. Kun armollisuus omaa itseä kohti kasvaa, on helpompi kohdata myös toisen avuntarve. Lentokoneessakin on hätätilanteessa asetettava happinaamari ensin itselle, jotta voisi auttaa muita.

Mielen hoiva on ohut mutta terapeuttinen hyvän mielen kirja. Yleisestä mielenkiinnosta sen lukaisee nopeastikin, masentunut ja itseään kovin sanoin syyllistävä voi lukea kirjaa hitaasti kappale kerrallaan tukea ja myötätuntoa itseensä säilöen. Suosittelen kaikille rohkaisua kaipaaville.

Marja-Liisa

Intohimoinen lukija, jolle kirjat ovat elämänmittainen haaste ja ruostumaton rakkaus. Koko kirjo käytössä, runoista dekkareihin ja kaunosta tietokirjallisuuteen. Luettujen pinoa on listattu myös Tuhansia sivuja -blogiin. Kaikki vinkit »